رادیاتور یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است و نقش بسیار مهمی را در خودرو ایفا می کند زمانی که احتراق در داخل موتور صورت می گیرد، علاوه بر حرکت دادن پیستون‌ها، میزان زیادی حرارت نیز تولید می شود که این حرارت با گردش یک مایع خنک کننده (که می تواند فقط آب باشد) از موتور خارج و در رادیاتور خودرو به بیرون منتقل می شود.

وظیفه اصلی رادیاتور خودرو
در واقع وظیفه اصلی رادیاتور، خنک کردن موتور می‌باشد. فرآیند خنک کردن به این شکل است که آب توسط پمپ به حرکت در می آید، از لوله های مارپیچ رادیاتور عبور می کند و حرارت را به هوایی که توسط پروانه (فن) ایجاد می‌شود، انتقال می‌دهد.

مراحل تعویض رادیاتور خودرو
1. برای تشخیص اینکه آیا رادیاتور نشتی دارد یا خیر، ابتدا رادیاتور را بررسی کنید.
2. برای مشخص شدن مکان نشتی تست فشار رادیاتور را انجام دهید.
3. رادیاتور را باز کنید.
4. رادیاتور سالم را جایگزین کنید.
5. مخلوط آب و خنک کننده (نیمی آب و نیمی خنک کننده) را در آن پر کنید.
6. از نبودن نشتی برای رادیاتور جدید اطمینان حاصل کنید.
7. حتما پس از تعویض رادیاتور هواگیری انجام شود.

دلایل کم شدن آب رادیاتور
بسیاری از افراد و رانندگان اطلاع ندارند که کم شدن آب رادیاتور ماشین یا همان کم شدن آب ماشین چه عواقبی را می‌تواند به همراه داشته باشد. جوش آوردن و کم شدن آب رادیاتور دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که اگر با آنها آشنایی نداشته باشیم می‌تواند خطرساز باشد، مثلا سوختن واشر سرسیلندر می‌تواند کوچک ترین خطر ممکن باشد. بسیاری از خودروها دارای سیستم حفاظتی هستند و زمان جوش آوردن، با روشن شدن چراغ stop، خودرو خاموش می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت توجه نکردن به این موضوع، کم شدن آب رادیاتور حتی میتواند باعث سوختن موتور و گریپاژ کردن پیستون‌ها شود که در این صورت یک خرج میلیونی روی دست شما میگذارد.

رادیاتور خودرو

علائم خرابی درب رادیاتور
بخش مهمی از رادیاتور “درب رادیاتور” نام دارد که شامل ۲ سوپاپ است و هدف از تعبیه آن، ذخیره مواد خنک کننده و اطمینان از ماندن سیستم رادیاتور تحت فشار است. فضای داخلی رادیاتور تحت فشار است و این فشار به کمک درب آن کنترل و نگهداری می‌شود. در غیر این صورت، ممکن است ماشین شما بیش از حد گرم شود و رادیاتور آن آسیب جدی ببیند.

لذا علائم خرابی درب رادیاتور به شرح زیر هستند که شما می‌توانید با تست درب رادیاتور به راحتی مشکل را بررسی نمایید:

نشت مایع خنک کننده یا آب رادیاتور

• نشت مایع خنک کننده یا آب رادیاتور
اگر شاهد ردی از مایع خنک کننده و یا آب در نزدیکی رادیاتور بودید، بهتر است وجود نشتی در رادیاتور و یا درب رادیاتور فرسوده و خراب شده را بررسی نمایید.

• مخزن سرریز شده
خنک کننده با انبساط وارد مخزن می‌شود. درپوش رادیاتور با فشار آزاد شده، مایع خنک کننده را به سمت مخزن سرریز می‌فرستد. یکی از علائم خرابی درب رادیاتور، این است که مایع خنک کننده خیلی سریع آزاد شده که این سبب جوش آوردن و سرریز شدن مخزن می‌شود.

• افتادگی و خراب شدن شیلنگ رادیاتور
اگر شلنگ رادیاتور خودرو از بین برود، ممکن است درب رادیاتور معیوبی داشته باشید. در این حالت خلاء توسط درپوش رادیاتور به درستی آزاد نمی‌شود و این سبب فروپاشی و از بین رفتن شیلنگ خواهد شد. به محض رویت این مشکل، درب رادیاتور را بررسی کرده و در صورت معیوب بودن، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

• وجود هوا داخل سیستم خنک کننده
هنگامی که درپوش رادیاتور شما به درستی بسته نشود، هوا به درون سیستم خنک کننده وارد می‌شود. این امر سبب گرم شدن بیش از حد موتور خواهد شد چرا که رادیاتور نمی‌تواند درجه حرارت مناسب را حفظ نماید.

• گرم شدن بیش از حد موتور
یکی دیگر از علائم خرابی درب رادیاتور، گرم شدن بیش از اندازه موتور است، چرا که نشان‌دهنده آن است که سیستم خنک کننده موتور به خوبی کار نمی‌کند. در این حالن ممکن است صدای فیس درب رادیاتور به گوش شما نیز برسد، اما پیشنهاد می‌کنیم اتومبیل خود را خاموش کرده و تا خنک شدن موتور و رادیاتور صبر نموده و بعد اقدام به بررسی درب رادیاتور و رادیاتور نمایید.

اصطلاح “جوش آوردن” ماشین یعنی چه؟
اصطلاح “جوش آوردن” ماشین برای همه آشنا است؛ هنگامی که آب در داخل رادیاتور به خوبی به چرخش در نمی‌آید، دمای آب بالا می‌رود، رادیاتور یک منبع خنک کننده پلاستیکی دارد که می تواند در اثر سرما و یا عوامل دیگر ترک بردارد که ترک برداشتن آن باعث می شود تا خنک کننده از آن نشت کند و دیگر قادر به خنک کردن موتور خودرو نباشد. در ضمن احتمال آنکه لوله های رادیاتور به علت آلودگی و رسوب گرفته شوند نیز وجود دارد.هر کدام از این اتفاق‌ها بیفتد، باعث خواهد شد تا مایعی نباشد که موتور را خنک کند و در نتیجه موتور بسیار داغ شود. این اتفاق ممکن است آسیب جدی به موتور وارد آورد که باعث متحمل شدن هزینه های تعمیرات زیادی خواهد شد.

تعویض رادیاتور خودزو
درب رادیاتور نیز می‌تواند یکی از دلایل بروز این مشکل باشد.
از آنجا که درب رادیاتور موتور سبب ایجاد تعادل و توازن در میزان فشار آب در سیستم خنک کننده می‌شود، لذا خراب بودن این درب یا وجود هر گونه مشکلی در کارکرد آن، سبب جوش آوردن خودرو خواهد شد لذا باید نسبت به تست درب رادیاتور به سرعت اقدام نمایید.

طریقه صحیح بستن درب رادیاتور
گام اول
پس از اطمینان حاصل کردن از خنک شدن نسبی موتور خودرو برای تست درب رادیاتور، درب کاپوت ماشین را به واسطه قطعه بلند و میله مانندی که درب موتور را نگه می‌دارد، باز می‌کنیم.
گام دوم
در بخش فوقانی رادیاتور، درب رادیاتور قرار دارد که اغلب به وسیله برچسبی که روی آن چسبانده شده، قابل تشخیص است و ظاهری مشابه با شکل هندسی بیضی دارد و در مقایسه با سایر درب‌ها متفاوت است‌.
گام سوم
از پارچه یا مقوایی ضخیم کمک می‌گیریم و درب رادیاتور را به سمت پایین فشرده و آن را می‌چرخانیم تا باز شود. (این اقدامات احتیاطی به دلیل این است که در صورت داغ بودن رادیاتور، لمس کردن درب رادیاتور ممکن است سبب ایجاد سوختگی و آسیب شود.)

تعویض رادیاتور خودرو

توصیه پایانی
• رادیاتور و قطعات آن نقش بزرگی را در خنک کردن موتور خودرو بازی می‌کنند، بنابراین لازم است به محض رویت عدم کارکرد صحیح این سیستم، به سرعت نسبت به بررسی و تست درب رادیاتور و این سیستم اقدام نمایید.
• برای افزایش عمر رادیاتور بهتر است که پس از هر ۳۰ هزار کیلومتر، خنک کننده درون رادیاتور تخلیه و با خنک کننده جدید پر شود.
• در زمان پر کردن دقت شود که هیچ گونه آشغالی به درون رادیاتور راه پیدا نکند، چرا که می‌تواند همین مسئله دلیل اختناق در داخل لوله‌های رادیاتور باشد.
• در صورت مشاهده داغ کردن خیلی سریع خودرو، حتماً رادیاتور را در تعمیرگاه معتبر بررسی کنید تا مطمئن شوید که خنک کننده کافی در آن وجود دارد.
• در صورتی که مایع خنک کننده نبود از خودرو استفاده نکنید تا مشکل رفع شود.

رادیاتور خودرو نقش بسیار مهمی در سلامت خودرو دارد و نباید نسبت به آن بی توجه بود. شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، با برندهای گوناگون مزدا، هیوندای و … به سایت فروشگاه تکنوپارت مراجعه کنید و انواع رادیاتور خودرو، از جمله رادیاتور آب و رادیاتور کولر و … را به همراه مشخصات کامل و قیمت آنها مشاهده نموده و نسبت به ثبت سفارش آن اقدام نمایید.

 امیدواریم مطلب ارائه شده توسط تیم تحریریه تکنوپارت توانسته باشد رضایت خاطر شما عزیزان را جلب نماید.
خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.