اگر راننده هستید و خودروی شخصی دارید، شاید یکی از دغدغه‌های شما این است که در فصل زمستان چگونه باید از خودروی خود مراقبت کنید. با تغییر فصل و آمدن ماه‌های سرد سال، سیستم خودروی شما باید با شرایط آب و هوایی جدید هماهنگ شود تا بتواند بهتر عمل کند و دچار مشکل نشود. این عمل نیازمند این است که شما به‌عنوان مالک خودرو، بازبینی کلی از وسیله نقلیه خود انجام دهید. برای این کار نیاز به تخصص ندارید، فقط کافی است نکاتی که مربوط به مراقبت از خودرو در فصل سرماست را بدانید. توجه به این نکات به شما کمک می‌کند تا کمتر دچار دردسر و اذیت شوید. به همین منظور رعایت چند توصیه ضروری است.

استفاده از ضد یخ 

ضد یخ

یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که به عنوان دارندگان خودرو باید با آغاز فصل زمستان انجام بدهید، این است که از ضد یخ برای رادیاتور خودرو استفاده کنید. برای بالابردن کارایی آن، بهتر است هر دو سال یک بار مایع موجود در رادیاتور را کاملاً تعویض کنید.

نسبت ترکیب ضد یخ با آب رادیاتور (ترجیحاً آب مقطر و فاقد املاح) بسته به دمای هوا روی قوطی حاوی ضد یخ درج شده است، ولی به طور کلی برای آب و هوای ایران اغلب ترکیب 25 تا 50‌ درصد ضد یخ با آب رادیاتور کافی خواهد بود.

گرم کردن آرام خودرو پیش از حرکت

استارت خودرو

بهترین روش برای گرم کردن خودرو این است که پس از استارت باید آرام آرام آغاز به حرکت کرده و از فشارهای ناگهانی روی پدال گاز بپرهیزید، پس از چند دقیقه حرکت با دنده سنگین و عادی شدن وضع پیشرانه می‌توانید سرعت خود را افزایش دهید. با این روش اولاً از اتلاف سوخت و آلودگی بی دلیل هوا پیشگیری می‌کنید،ثانیاً انتقال دما در بخش‌های گوناگون پیشرانه بهتر انجام می‌پذیرد و ثالثاً جعبه دنده و سیستم انتقال نیرو هم همزمان با پیشرانه به مرور زمان گرم و آماده استفاده می‌شود.

بررسی مایعات موتور

وقتی هوا سرد می‌شود، مایعات درون پیشرانه خودرو فشرده می‌شود، پس ممکن است به خوبی در قسمت‌های گوناگون گردش نکند. پیش از آغاز سفر روزانه‌تان، بهتر است چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و مایعات خودرو از قبیل روغن، ضد یخ، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و روغن گیربکس را چک کنید و از وضع مناسب آنها مطمئن شوید. پیش از حرکت اجازه دهید خودرو چند دقیقه ای به آرامی کار کند؛ این کار به گردش مایعات در همه قسمت‌ها کمک می‌کند. فراموش نکنید که مایع شیشه شور هم باید به اندازه در مخزن موجود باشد، چون هنگام بارندگی یا رانندگی در مسیرهایی که آب و برف بر سطح شیشه می‌نشیند، به آن نیاز پیدا می‌کنید.

بازبینی یا تعویض برف پاک کن‌ها

برف پاکن خودرو

برف پاک کن‌ها هرچند قطعاتی ساده هستند، ولی نقشی خیلی مهمی دارند. تصور کنید در یک روز برفی یا بارانی درحال رانندگی در پشت خودرویی سنگین هستید. برف پاک کن‌های شما باید بتواند برف و باران و همچنین قطرات ریز و البته آلوده رها شده از خودروی جلویی را از روی شیشه جلو پاک کند.

استفاده از محلول‌های شیشه شوی می‌تواند به عملکرد برف پاک کن‌ها کمک کند. زمانی که می‌خواهید تیغه‌های برف پاک کن را تعویض کنید، مراقب قسمت‌های لاستیکی و بخش فلزی تیغه باشید، چون که با اندکی بی‌دقتی این دو بخش دچار آسیب می‌شود و تیغه کاملاً نو هم چسبندگی خود را به سطح شیشه از دست می‌دهد.

توجه به باد و فشار تایرها

فشار تایر

همان طور که می‌دانید، حجم باد داخل تایر با تغییر فصل کم و زیاد می‌شود. برای اینکه باد تایرهای خودروی شما همیشه در وضع مناسبی قرار داشته باشد، باید تنظیم باد خودرو را به صورت دوره‌ای انجام دهید. پس پیش از هر چیز توصیه مهم ما به شما این است که باد تایر خودرو را متناسب با فصل سرما تنظیم کنید. تایرهای خودرو نزدیک به نیم کیلوگرم از هوای فشرده خود را از دست می‌دهد، پس در زمستان باید مرتب آنها را بررسی و در صورت نیاز بادشان را تنظیم کنید.

تایرهای کم باد خیلی خطرناک است و ممکن است که شما را با دردسر رو به رو کند؛ به ویژه در هوای سرد یا هنگام بارندگی که خیابان‌ها و جاده‌ها لغزنده است، کارآیی ترمزهای شما را کاهش می‌دهد و کنترل خودرو را سخت‌تر می‌کند. همچنین اگر تایرهای خودروی شما کم باد باشد، سوخت بیشتری مصرف می‌کند.

مراقبت از سلامت باتری

باتری یکی از بخش‌های خودرو است که هنگام کاهش دمای هوا احتمالاً بیش از هر بخش یا قطعه دیگری دچار مشکل می‌شود؛ پس به مراقبت بیشتری نیاز دارد. در دمای صفر درجه باتری تقریباً نیمی از قدرت خود را برای استارت خودرو از دست می‌دهد.

پس اگر قرار است که مثلاً خودرو شما 24 ساعت در هوای سرد باقی بماند، بهتر است آن را روشن کنید و به پیشرانه اجازه دهید که 15 تا 20 دقیقه کار کند تا از شارژبودن باتری مطمئن شوید یا در هوای سردتر از مرگ آن پیشگیری کنید. با ضعیف شدن باتری خودرو، استارت زدن خودرو در فصل زمستان با مشکل رو به رو می‌شود و همچنین ممکن است باتری توان کافی برای استارت سر صبح که موتور کاملاً سرد است را نداشته باشد.

کنترل روغن موتور

روغن موتور

روغن موتور مثل خونی در رگ‌های موتور خودرو است که باید دارای دو مشخصه کیفی باشد: اول عددی که به عنوان گرانروی یا ویسکوزیته شناخته می‌شود، به میزان غلیظ یا رقیق بودن (مقاومت سیال در برابر لغزیدن و جاری‌شدن) روغن گفته می‌شود که برای مثال با اعدادی مثل 30 ـ 5، 40 ـ 10، 50 ـ 20 و غیره شناخته می‌شود. هرچه عدد بازه سمت راست بیشتر باشد، روغن غلیظ‌تر و در خودروها برای استفاده در فصول گرم مناسب‌تر است.

برای مثال روغن 40 ـ 10 از 50 ـ 20 رقیق‌تر است. پس توصیه می‌شود در خودروهای قدیمی‌تر، در فصل زمستان از روغن رقیق‌تر (مثل 40 ـ 10) استفاده کنید. همچنین شاخصه بعدی روغن، میزان کیفیت آن است که با حروفی مانند SN، SL، SM و… شناسایی می‌شود که البته هر نوع روغن، بسته به تکنولوژی موتور خودرو استفاده می‌شود.

معاینه فنی را از یاد نبرید.

درست همانند سرزدن خودمان به پزشک، بد نیست گاه و بی گاه خودروی خود را هم به متخصص آن بسپارید تا از سلامت تمامی اجزا اطمینان حاصل کنید.
یک مکانیک خبره شما را از وضع سیستمها و قطعات گوناگون خودرو از قبیل رادیاتور، ترمز و غیره با خبر کرده و در همین حین به شما اطمینان می‌دهد که مایعات گوناگون آن ازجمله ضد یخ، روغن ترمز، روغن موتور و…درسطح مناسبی است. همچنین بهتر این است که همیشه حداقل نیمی از باک خودرو را پر گذاشته تا مبادا لوله‌های انتقال سوخت یخ بزند و تعویض روغن پیش از زمستان هم ایده‌ بدی نیست.

توجه به سیستم ترمز

مجموعه ترمز یکی از مهم‌ترین سیستم‌های خودرو است. ایرادهای کوچک در این مجموعه شاید در روزهای آفتابی و جاده‌های خشک خود را نشان ندهد، ولی در روزهای برفی و مسیرهای لغزنده می‌تواند موجب حادثه‌ای ناگوار برای شما شود. برای مثال چنانچه پدال به درستی تنظیم نشده باشد یا چرخ‌ها به اندازه نسبتاً برابر نیروی ترمز را دریافت نکند، تعادل خودرو در مسیرهای برفی با ترمزگیری از دست خواهد رفت.

کنترل چراغ‌های داخلی و خارجی

چــراغ‌ها یکی از مهمترین بخش‌های خودرو هستند. چنانچه چراغ‌ها وظیفه خود را به خوبی ایفا نکنند، می‌توانند موجب حوادث ناگوار شوند. چراغ‌ها باید طوری تنظیم شوند که دید مناسبی را در شب تأمین کنند. تصور کنید به خاطر روشنایی کم یا تنظیم نادرست چراغ‌ها ناگهان با سطحی یخ زده رو به رو شوید، در این صورت فرصتی برای واکنش مناسب ندارید و ممکن است کنترل خودرو به کاری دشوار بدل شود.

شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید.

امیدواریم مطلب ارائه شده توسط تیم تحریریه تکنوپارت توانسته باشد رضایت خاطر شما عزیزان را جلب نماید.

خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.