فیلتر کابین خودرو چیست؟

احتمالاً می دانید موتور خودروی شما دارای فیلتر هوا است، اما آیا می‌دانید سیستم تهویه گرمایش و تهویه مطبوع خودروی شما نیز ممکن است دارای فیلتر باشد؟ این فیلتر که فیلتر کابین خودرو نامیده می‌شود، همان وظایفی را برای سیستم HVAC شما انجام می‌دهد که فیلتر هوا برای موتور یا فیلتر روغن برای آن انجام می‌دهد. تصفیه کار مشترکی است که همه فیلترها انجام می‌دهند.

فیلتر کابین خودرو یک فیلتر کوچک پلیسه دار است که از پنبه کاغذی، چند فیبر و مواد دیگر ساخته شده است. این فیلتر قبل از اینکه هوا به محفظه مسافر وارد شود، آلودگی‌های هوای خارج را به دام می‌اندازد و از ورود آنها به داخل وسیله نقلیه جلوگیری می‌کند.

فیلتر هوای کابین چگونه کار می‌کند؟

هوای پاک برای کارکرد صحیح وسیله نقلیه شما ضروری است. فیلتر هوای موتور خودرو اطمینان حاصل می‌کند که هوای تمیز به موتور می‌رسد. سیستم تهویه ماشین شما نیز روی فیلتر هوای کابین حساب می‌کند تا همیشه در خودرو هوای پاک جریان داشته باشد.

فیلتر کابین از وارد شدن گرد و غبار، خاک، گرده، باکتری‌ها و گازهای خروجی اگزوز به سیستم  HVAC ماشین شما جلوگیری می‌کند؛ همچنین مانع از گرفتگی سیستم و مشکلات این چنینی آن می‌شود. فیلتر کابین خودرو، هوای درون ماشین را تازه نگه می‌دارد تا شما و مسافران خود بتوانید راحت نفس بکشید، تمیز نگه داشتن هوای داخل اتومبیل، همان چیزی است که شما در تمام  طول سال ومخصوصاً در فصل حساسیت به آن احتیاج زیادی دارید.

 

فیلتر کابین چه زمانی نیاز به تغییر دارد؟

وقتی که فیلتر کابین خودرو نیاز به تعویض داشته باشد، چراغ خاصی وجود ندارد که روشن شود و شما با دیدن آن متوجه شوید که باید فیلتر کابین خود را عوض کنید، اما علائمی وجود دارد که از روی آن‌ها می‌توانید متوجه شوید:

  • وقتی گردش هوا در محفظه مسافر کاهش می‌یابد
  • وقتی عملکرد گرمایش و تهویه مطبوع کاهش می‌یابد
  • وقتی بوی تند در کابین وسیله نقلیه حس می‌شود
  • وقتی از مجرای ورودی هوای کابین صدای سوت غیرمعمول شنیده می‌شود

اگر یک یا چند مورد از این علائم را مشاهده کنید، به احتمال زیاد زمان آن فرا رسیده که خودتان یا یک مکانیک مورد اعتماد فیلتر کابین خودرو را تغییر دهد.

چند بار باید فیلتر کابین را تغییر داد؟

توصیه می شود سالانه یا هر ۱۲۰۰۰ مایل مسافتی که خودرو طی می‌کند، فیلتر هوای کابین خود را تغییر دهید. اگر در مناطق و شهرهای بسیار آلوده زندگی می‌کنید یا اکثر اوقات رانندگی شما در جاده‌های خاکی است، باید فیلتر کابین خودرو را هر ۵۰۰۰ مایل تغییر دهید. البته مبتلایان به آلرژی و افراد خاص بخاطر اطمینان از کیفیت هوا و کاهش علائم آلرژی خود، می‌توانند بیشتر آن را تغییر دهند.

اگر فیلتر به موقع تعویض نشود، چه اتفاقی می افتد؟

اگر فیلتر هوای کابین خود را تغییر ندهید ، فیلتر با آلودگی و ضایعات بسته می‌شود و بازدهی فیلتر و سیستم HVAC ماشین شما کم می‌شود. از حجم هوای داخل محفظه مسافر شما بطور مداوم کاسته می‌شود که باعث به وجود آمدن بوی بد در خودرو می‌شود. عمل ساده تغییر فیلتر هوای کابین باعث افزایش چشمگیر کیفیت هوا در وسیله نقلیه شما می‌شود.

چه کار دیگری می توان برای تصفیه هوای داخل خودرو انجام داد؟

اقدامات ساده دیگری وجود دارد که می‌توانید برای اطمینان از اینکه هوای بدون آلودگی و گرد و غبار وارد کابین خودرو می‌شود و هوایی سالم تنفس می‌کنید، انجام دهید:

  • صندلی ها و نشیمن‌گاه را از گرد و غبار پاک کنید.
  • نشتی‌هایی که ممکن است به وجود آید را سریع بررسی و مشکل آن را حل کنید.
  • فرمان، داشبورد، کنسول و پانل‌های درب را بطور مداوم پاک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که پنجره ها و درها به درستی بسته می‌شوند و درز آن‌ها گرفته شده است.

برای سفارش فیلتر کابین انواع خودرو کلیک کنید.

شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید