علیرغم گمانه‌زنی‌های مختلف مبنی بر عدم واردات خودرو به بهانه‌های مختلف، به نظر می‌رسد نخستین محموله‌های خودروهای خارجی به‌زودی روانه بازار کشور شود. نام برندهای مطرحی در لیست قطعی خودروهای وارداتی تاکنون به چشم می‌خورند که نشان می‌دهد به غیر از چین، تجارت با کشورهای دیگر نیز میسر شده است.

لیست قطعی خودروهای وارداتی تاکنون

فهرست خودروهای وارداتی، فعلاً حاوی اسامی خودروهای میتسوبیشی ASX، فیات ۵۰۰، فیات تیپو، هیوندای النترا، هیوندای کونا، هیوندای آی ۱۰، دانگ فنگ آئولوس یی‌ژوان مکس و چانگان CS35 پلاس، چانگان CS55 پلاس و چانگان Uni-T معروف است. سه مورد آخر گروه صنعتی سایپا و اواسط بهمن‌ماه سال جاری به بازار عرضه می‌شوند. البته با صدور جواز برای شرکت‌های دیگر، مدل‌های بیشتری به این لیست اضافه خواهد شد. 

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور، اگرچه اولویت با ورود خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی به بازار است، ولی تعهد نسبت به زمان واردات خودرو نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نقش بسزایی در حفظ فضای روانی بازار دارد.

لیست قطعی خودروهای وارداتی تاکنون

برخلاف شایعات مختلف مبنی بر نبود ارز کافی در بانک مرکزی، وزیر صمت اطمینان داد که بودجه یک میلیارد یورویی برای واردات محفوظ بوده و شرایط فعلی خللی در فرایند واردات خودروهای خارجی به کشور وارد نمی‌کند.

نکته جالب آنکه از میان خودروهای حاضر در این فهرست که توسط خبرگزاری ایرنا اعلام شده است، شرکت واردکننده و نحوه واردات خودروهای فیات مشخص نیست و در نقطه مقابل، اطلاعاتی در مورد واردات خودروهای اشکودا و سئات وجود دارد که در کمال تعجب، اثری از نام آنها در فهرست مذکور دیده نمی‌شود.

همچنین باید گفت که در این فهرست هیچ نشان و اثری از نام خودروهای اقتصادی ارزان‌قیمت (با قیمتی کمتر از 10 هزار یورو) دیده نمی‌شود و بنابراین انتظار ورود خودروهای این لیست با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان نیز دور از انتظار خواهد بود.