علت و علامت خرابی پلوس خودرو چیست و چه خطراتی دارد؟

 

پلوس در سیستم جلوبندی خودرو نقش بسیار مهمی بر عهده دارد و به میله ای گفته می شود که در طول های متفاوت در سیستم انتقال نیروی خودروها تعبیه می شود و وظیفه انتقال نیروی تولید شده موتور از گیربکس و دیفرانسیل را به چرخ ها بر عهده دارد. قطعات و اجزای اصلی پلوس شامل سر پلوس، سه شاخه، گردگیر پلوس، میل پلوس و خار نگهدارنده هستند.

به گزارش تکنوپارت، اگر هر یک از این قطعات دچار آسیب شود، سبب ایجاد صداهای اضافی از چرخ ها به هنگام حرکت خودرو می شود. در این مقاله قصد آن را داریم تا با علل و علائم خرابی پلوس بیشتر آشنا شویم و با خطراتی که در اثر این خرابی متوجه خودرو و سرنشینان می شود آگاه شویم.

علل خرابی پلوس

خرابی پلوس خودرو علل متعددی دارد که در ادامه مختصرا به آن ها اشاره می کنیم. با دانستن این علل می توان تا حد زیادی از خراب شدن زودهنگام پلوس ها جلوگیری کرد و در  افزایش عمر مفید آن ها تاثیر گذاشت.

  1. مهم ترین علت خرابی پلوس ها را باید در پاره شده گردگیر آن دانست که این صورت ذرات معلق و گرد و غبار به راحتی وارد محفظه پلوس شده و سبب آسیب دیدن سر پلوس و مفصل های آن می شود.
  2. رانندگی با دنده اشتباه نیز موجب خرابی پلوس ها می شود. به عبارتی در مسیرهای مختلف با دنده های مختلف باید حرکت کرد که اشتباه در این کار خرابی پلوس ها را به بار می آورد.
  3. سومین علت خرابی پلوس ها به دلیل چک نکردن اتصالات سر پلوس هاست که غفلت از این کار نیز خرابی پلوس ها را موجب می شود.
  4. یکی دیگر از علل خرابی پلوس ها، ترمزهای پی در پی و بیجا و نیز کشیدن ترمز دستی به شیوه غلط است.
  5. علت پنجم خرابی پلوس ها رها کردن یکباره کلاچو نیز ضربه های ناگهانی است که به خودرو وارد می شود.
  6. از دیگر علل خرابی پلوس ها بکسل کردن و کشیدن وسیله ای است که وزن آن بیشتر از خودرو است.
  7. روشن کردن خودرو به شیوه هل دادن هم سبب خرابی پلوس ها می شود.
  8. انجام برخی حرکات نمایشی مثل take off کردن هم می تواند سبب خرابی پلوس ها شود.
  9. محکم بستن و یا بر عکس شل بستن پیچ های پلوس هم سبب خرابی پلوس ها می شود.
  10. آخرین علت خرابی پلوس ها را باید در شیوه غلط نگهداری از خودرو دانست.

علائم خرابی پلوس ها

خرابی پلوس ها علائمی دارد که می توان با دانستن آن ها خرابی پلوس ها را تشخیص داد تا نسبت به رفع عیب قطعه اقدام شود. از علائم خرابی پلوس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. از مهم ترین نشانه های خرابی پلوس ها زمانی است که صدای تق تق به هنگام چرخیدن و دور زدن چرخ ها شنیده می شود و نشان دهنده خرابی سر پلوس هاست. برای این کار کافی است فرمان خودرویتان را به سمت راست یا چپ چرخانده و دور بزنید، در این هنگام اگر صدای تق تق به گوشتان برسد سر پلوس آن سمتی که فرمان را چرخانده اید خراب شده است و باید بررسی و برای رفع آن اقدام کنید. اگر فرمان را به دو طرف چرخاندید و با خودرو دور زدید و صدای تق تق شنیده شد، نشان می دهد که سر هر دو پلوس خراب شده است. پس خراب شدن سر پلوس یک طرف خودرو از روی صدای تق تق به هنگام دور زدن مشخص می شود.
  2. نشانه دیگر خرابی پلوس ها زمانی است که خودرو با سرعت بالا در حال حرکت است و اگر احساس کردید دسته دنده و یا اتاق خودروی شما در حال لرزش است به احتمال زیاد پلوس ها خراب شده است و باید نسبت به بررسی آن اقدام کنید.
  3. از نشانه های دیگر خرابی سرپلوس ها آن است که برخی اوقات به هنگام فشردن پدال گاز و یا کم کردن فشار پا از روی گاز، تقه هایی را می شنوید که نشان دهنده خراب شدن سر پلوس ها می تواند باشد.

خطرات خرابی پلوس ها

  1. خراب شدن پلوس ها می تواند خطرات جدی برای خودرو و حتی سرنشینان داشته باشد که در صورت نادیده گرفتن خرابی آن آسیب به دیگر قطعات خودرو وارد می شود که نهایتا موجب به بار آمدن هزینه های گزافی برای تعمیر و تعویض آن قطعات خواهد شد. از جمله مهم ترین خطراتی که می تواند به هنگام خراب شدن پلوس ها ایجاد شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  2. شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها و در پی آن قفل شدن چرخ ها اولین خطر جدی خرابی پلوس ها به شمار می رود.
  3. از دیگر پیامدهای شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها می توان به قفل شدن فرمان اشاره کرد که در این صورت دیگر رانندگی امکان پذیر نمی شود.
  4. خرابی پلوس ها می تواند سبب آسیب دیدن و خرابی گیربکس نیز شود که خرابی آن علاوه بر ایجاد حوادث، سبب خرابی قطعات دیگر خودرو می شود که به نوعی با گیربکس در ارتباط هستند.
  5. سرانجام مهم ترین خطر جدی خرابی پلوس ها که خودرو و سرنشینان را تهدید می کند، از کنترل خارج شدن خودرو و واژگونی یا چپ کردن است که ضرروت بسیار بررسی و کنترل مرتب پلوس ها به منظور تشخیص خرابی و اقدام سریع برای تعمیر و تعویض قطعه آسیب دیده را موجب می شود.

کلام آخر

پلوس ها یکی از قطعات مهم و حیاتی در سیستم جلوبندی خودروها محسوب می شوند که امکان حرکت خودرو وابسته به سالم بودن این قطعه است. همان گونه که بیان شد خرابی پلوس ها معمولا با شنیدن صداهای تق تق و غیر عادی همراه است که در صورت شنیده شدن آن باید نسبت به آن حساس بوده و فورا بررسی به عمل آید. زیرا خراب شدن پلوس ها علاوه بر آسیب به سایر قطعات، سبب بروز حوادثی از جمله واژگونی خودرو نیز می شود که لازم است به صورت دوره ای نسبت به چک کردن پلوس ها از جمله گردگیر آن اقدام شود.

برای سفارش انواع پلوس و سر پلوس و مشعلی کلیک کنید.

شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید.

دیدگاه‌های نوشته
دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.

پشتیبانی آنلاین

در زیر می‌توانید پاسخ سوالات خود را بیابید. در غیر این صورت از ما بپرسید، ما همیشه به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.