ریختن آب از زیر ماشین ممکن است به دلایل مختلف صورت گیرد، که با بررسی دقیق آن می توانید نقطه و محل نشتی را پیدا کنید و نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

در این مطلب می خواهیم دلایل نشتی آب از زیر ماشین را عنوان کنیم، تا اگر مشکلی در این زمینه دارید، بتوانید آن را به موقع رفع کرده و جلوی خطرات احتمالی را بگیرید.

پس با ما همراه باشید.

ریختن آب از زیر ماشین چه دلایلی ممکن است داشته باشد؟ - اتوکلینیک رضایی

دلایل ریختن آب از زیر ماشین

این مشکل یعنی ریختن آب از زیر ماشین ممکن است برای هر اتومبیلی اتفاق بیفتد، اما ابتدا باید به چند نکته در این زمینه توجه کنید.

اولین کار تشخیص آب از مایعات دیگر است، یعنی بررسی کنید که آیا این واقعا آب است که از زیر ماشین نفوذ کرده و یا مایعات دیگری مانند روغن است.

برای اینکه به تشخیص صددرصدی برسید بهتر است ابتدا ماشین را روی یک سطح صاف قرار دهید.

ماشین را برای چند ساعت و یا حتی یک روز در روی سطحی صاف قرار دهید.

ولی اگر می‌خواهید زودتر محل چکه و نشتی را پیدا کنید، می توانید اتومبیل را به وسیله جک بالا ببرید یا حتی روی یک چاله مکانیکی آن را قرار دهید.

از یک تکه مقوای سفید برای تشخیص بهتر استفاده کنید.

برای اینکه بدانید این نشتی واقعا آب است یا نه، از یک تکه مقوای سفید یا یک تکه کاغذ ضخیم به رنگ روشن استفاده کنید تا بعد از ریزش نشتی بتوانید رنگ مایع و مقدار نشتی و یا حتی محل آن را راحت‌تر بیابید.

اگر رنگ مایع واضح باشد و مایعی شفاف و بی بو را مشاهده کردید، دیگر نگران نباشید چون مایع نشت کرده آب خالص است و جای هیچگونه نگرانی نیست.

یکی از دلایل ریختن آب از زیر ماشین مربوط به سیستم سرمایشی و گرمایشی( ac ) اتومبیل شما است.

معمولا این سیستم متداول ترین منبع نشت آب است، این اتفاق معمولاً در روزهای بسیار مرطوب و مناطق بسیار مرطوب می‌افتد؛ که آب از تهویه مطبوع بر روی زمین می ریزد.

پس اگر دیدید که مقداری آب از زیر ماشین بر زمین ریخته است و قبل از آن از سیستم تهویه اتومبیل استفاده کرده اید نگران نشوید، چون این مورد معمولا به خاطر استفاده از کولر است.

محل اصلی این نشتی عموما در سمت راست و جلوی پای مسافر قرار دارد یا در وسط کابین اتومبیل اتفاق می‌افتد؛ ولی اگر مقدار آن زیاد باشد به زیر اتومبیل هم نفوذ پیدا می‌کند.

برای رفع اینگونه نشتی می توانید به جای قرار دادن آن روی قسمت هوای تازه، سوئیچ گردش مجدد را روشن کنید.

ریختن آب از زیر ماشین چه دلایلی ممکن است داشته باشد؟ - اتوکلینیک رضایی

سوراخ شدن رادیاتور، خرابی واترپمپ، همچنین سوراخ شدن لوله پلاستیکی آب شیشه شور و آب ناشی از کارکرد کولر هم می‌تواند، دلایل دیگری برای ریختن آب از زیر ماشین باشد.

اگر آب از قسمت پشت سپر و جلو ماشین چکه می کند در این صورت باید به سراغ تعمیر و یا تعویض رادیاتور بروید، چون نشان دهنده مشکل در رادیاتور و احتمالاً سوراخ شدن آن است.

اما اگر این آب از قسمت پشت موتور و مایل به سمت چپ نشت کرده است؛ علامت این است که به احتمال زیاد واتر پمپ خراب شده است و باید سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

احتراق سوخت هم می‌تواند سبب نشتی و ریزش آب به سمت بیرون شود؛ پس اگر مقداری کمی آب از اگزوز بیرون می آید نگران نشوید و فقط لازم است تا سطح خنک کننده را بررسی کنید.

اگر سطح آن پایین نبود شرایط کماکان مطلوب است.

پس نشت آب می تواند از اگزوز هم باشد و اگر در این شرایط می‌خواهید به سفری طولانی بروید، اگر سطح مایع خنک کننده کم نیست، می‌توان گفت که مشکلی وجود ندارد، ولی اگر سطح مایع خنک‌کننده پایین باشد نشان دهنده مشکلی در اتومبیل است که باید نسبت به رفع آن اقدام کنید.

معمولاً ما در مراحل ابتدایی نشت مایعات متوجه آن نمی‌شویم تا وقتی که این موضوع به وضوح خود را نشان دهد.

توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی و خسارات جدی به اتومبیل، به صورت دوره‌ای مایعات ماشین و مقدار آن را بررسی کنید تا به موقع از کم شدن مقدار آن اطلاع حاصل کنید.

در صورت طبیعی بودن آنها اگر لازم بود مایعات را به مقدار نیاز افزایش دهید، ولی در غیر این صورت حتما دلیل کم شدن آن را بررسی و در صدد رفع آن برآیید،  تا هم از پرداخت هزینه‌های اضافی در آینده خودداری شود و هم به سلامت خود و خودروی خود کمک کرده باشید.

ریختن آب از زیر ماشین چه دلایلی ممکن است داشته باشد؟ - اتوکلینیک رضایی