فیلتر هوای خودرو هم مانند ملزومات دیگری که درباره­ شان صحبت کردیم، نقش مهم و کلیدی در عملکرد موتور خودرو دارد.نقش فیلتراسیون مهم­ترین نقش فیلتر هواست. فیلتر وسیله ای است که سر راه ورودی به موتور خودرو قرار می­گیرد و زمانی که هوا قصد دارد وارد موتور خودرو شود فیلتر هوا ناخالصی ­هایی که وجود دارد را به خود جذب می­کند.

غیر از فیلتراسیون فیلتر هوای خودرو چه وظیفه­ ای دارد؟

یکی ­دیگر از وظایف فیلتر هوای خودرو، کنترل میزان هوای ورودی به موتور است.

فیلتر هوا و موتور چه ارتباطی با هم دارند؟

در روزهای زمستان و سردتر شدن هوا، مدام از رادیو و تلویزیون می­شنویم که هوا دچار آلایندگی شده و این آلایندگی می­تواند برای سلامتی عروق و ریه همه ما به ­خصوص افراد آسیب‌­پذیر تر خطرناک باشد. پس می­توان این نتیجه را استنباط کرد که در هوا دوده،‌ گرده، رطوبت و خیلی ذرات مضر دیگر وجود دارد که می­تواند به سادگی به موتور ماشین نفوذ کند.

قطعات درون موتور خودرو حساسیت زیادی دارند و نشستن این ذرات مضر بر جان‌ آنها می‌تواند موجب فرسایش زود قطعات شود. سوپاپ­ ها،‌ یاتاقان­ ها و بدنه سیلندرها از حساس­ترین قطعات هستند که به راحتی فرسوده می­شود. ضرورت وظیفه فیلتر هوا اینجا مشخص می­شود. فیلتر هوای خودرو وظیفه دارد که سدی در برابر این ذرات باشد و آن­ها را به درون خود جذب کند.

فیلتر هوا می­تواند بر مصرف سوخت تاثیری بگذارد؟

وقتی احساس می­کنید که چراغ بنزین ­تان در مقایسه با گذشته زودتر روشن ­می­شود و اگر سابق هفته­­ ای یک­بار به پمپ ­بنزین می­ رفتید در ماه گذشته 3 روز یک­بار فرمون را به سمت پمپ بنزین چرخانده ­اید، واضح است که یک­جای کار موتور ایراد دارد.

اگر به مکانیک­ تان بگویید که مصرف بنزین­ تان زیاد شده­ است، اولین حدس و سوالی که خواهد داشت این است: «فیلتر هوا را کی عوض کردی؟». بله! فیلتر هوای کثیف دشمن جیب شماست.

کثیف و فرسوده بودن فیلتر هوا موجب بالا رفتن مصرف سوخت می­­گردد. نه ­تنها، این موضوع به دارایی شما که پول در کیف­تان و موتور خودروی­تان است، آسیب می­زند، بلکه، باعث افزایش آلایندگی محیط ­زیست هم میشود.

عقل سالم می­گوید هزینه تعویض فیلتر هوا بسیار کمتر از هزینه باک باک بنزین زدن است.

فیلتر هوای کثیف می‌تواند نفس­ تنگی ایجاد کند

بله! فیلتر کردن ضمن اینکه باعث بالارفتن کیفیت احتراق می­شود، از پخش ­شدن ذرات در هوای اتاق ماشین هم جلوگیری می­شود و در تنفس سرنشینان هم خللی ایجاد نمی­ شود.

عمر مفید فیلتر هوا چقدر است؟

برای این دست از قطعات خودرو نمی­توان عمر مشخصی را اعلام کرد و مهم­ترین عامل در عمر فیلتر هوا میزان مصرفی است که از موتور توسط راننده صورت می­گیرد. آنچه که بیشتر متخصصین خودرو بر آن توافق دارند این است که عمر مفید فیلتر هوا بین 3 تا 5 هزار کیلومتر است و بعد از گذراندن عدد کیلومتر شمار از این میانگین باید سری به تعمیرکار بزنید و نفس تازه­ای به خودروی­­تان با فیلتر هوای نو دهید.

چه مواردی باید در تعویض فیلتر هوا رعایت شود؟

اولین و مهم­ترین مسئله­ ای که در تعویض فیلتر هوا باید رعایت کنید این ­است که در خرید این قطعه هوس صرفه ­جویی به سرتان نزند.

 درست است که ممکن­ است چند ده هزار تومان پول کمتری برای خرید فیلتر هوای جدید در جیب­تان بماند ولی فراموش نکنید که خریدن فیلتر هوای نامرغوب به موتور شما ضرری وارد خواهد کرد که ممکن ­است، چند میلیون از جیب­تان ببرد. در خرید این قطعات مصرفی تنها عاملی­ که باید نگرانش باشید کیفیت است و کیفیت!

مورد دیگری که در تعویض فیلتر هوا باید به­­­ آن توجه کنید، محل جاگیری و استقرار فیلترهای هوای خودروی­تان است. اگر فیلترهوا به­ درستی در جایی­ که باید قرار نگیرد و اصطلاحا چفت نشود، سیستم ورود هوا به داخل موتور مختل می­شود و به­ جای اینکه هوا از فیلتر عبور کند، از درزها عبور کرده و کل فرآیند فیلتراسیون را به ­هم می­ریزد که نتیجه آن آسیب موتوری است.

پیشنهاد ما به­ شما این ­­است که برای تعویض فیلتر هوا به­ دلیل حساسیت کارکرد آن شماره تعمیرکارتان را بگیرید و وقتی را رزرو کنید. اهمیت تعویض فیلتر هوای خودرو بر هیچکس پوشیده نیست.

مورد دیگر که یادتان باشد، هر فیلتر هوا ظرفیت مخصوص به­ خودش را دارد. با توجه به ظرفیت مشخصی که هر فیلتر هوا دارد، میزان گرد و غبار و آلاینده­ هایی که می­تواند جذب کند متفاوت است. قبل از اینکه جعبه فیلتر هوا را دور بیندازید روی آن را بخوانید و میزان کیلومتر فعلی خودرو را گوش ه­ای نوشته و عدد روی فیلتر را با آن جمع کنید. به آن عدد که رسیدید ظرفیت فیلتر هوای شما تمام شده و باید تعویض شود.

یکی­دیگر از اصطلاحات مربوط به فیلتر هوا، هوادهی فیلترهاست. هوادهی فیلترها همان­ طور که از اسمش پیداست میزان هوایی ­است که در واحد سطح و هم­چنین واحد زمان از فیلتر عبور می­کند. هوادهی فیلتر خوب و مرغوب 319 فوت به ازای دقیقه است. موردی که در بحث هوادهی باید به آن توجه کرد این­ است که فیلتر باید هوادهی بالایی داشته باشد و در نتیجه این هوادهی بالا موتور برای مکش نیروی کمتری خرج می­کند و در اثر این نیروی کم راندمان و کارکرد موتور بهینه ­تر می­شود.

اگر کیلومتر را یادمان رفت، از کحا بفهمیم وقت تعویض فیلتر هوا رسیده؟

اگر کاغذی که بر روی آن کیلومتری که فیلتر هوا را تعویض کرده ­اید گم کردید، نگران نباشید، عوامل دیگری هم هستند که در صورت چک­­ کردن آن موعد تعویض فیلتر هوا را متوجه خواهید شد، این موارد را در زیر بخوانید:

· کاهش توان موتور

· افزایش رسوب بر روی شمع موتور

· افزایش مصرف بنزین و سوخت ماشین

· لرزش و ریپ زدن موتور

· افزایش گازهایی که از اگزوز خارج می­شوند

· افزایش مدت زمانی که استارت می­زنید و موتور دیر روشن می­شود

عدم در نظر گرفتن این موارد می توانید به افت قیمت خودرو دامن بزند.

شستن فیلتر هوا می­تواند همان تاثیر تعویض را داشته باشد؟

قطعه فیلتر هوای موتور قیمت بالایی ندارد و به نسبت دیگر قطعات مصرفی با صرف هزینه کمتری قابل تعویض است. پیشنهاد فرمون به شما این­است که با توجه ­به ­اینکه، بعد از شستشوی فیلتر هوا برخی از منافذ آن از بین می­ رود و کارایی اولیه در جذب گرد و خاک را نخواهند داشت، این ریسک را نکنید و فیلتر هوا را عوض کنید.

 

برای سفارش فیلتر هوا کلیک کنید.

شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید