حتما می‌دانید که دریافت گواهی معاینه خودرو برای تمام خودروها با سن بیشتر از ۴ سال واجب است؛ اما، آیا همه از این قانون پیروی می‌کنند؟ خیر! همین موضوع موجب شده است که سازمان راهنمایی و رانندگی جریمه‌ای با عنوان جریمه معاینه فنی در نظر بگیرد. حتما برایتان سوالات متعددی در مورد این جریمه و قوانین مربوط به آن ایجاد شده است. ما در این مطلب تمام اطلاعات مورد نیاز شما را درباره‌ی موضوع مذکور خواهیم گفت؛ بنابراین، همراه باشید.

جریمه معاینه فنی چیست؟

معاینه فنی خودرو نوعی بررسی ظاهر و باطن خودرو در مراکز معاینه خودرو به دست کارشناسان است که در جهت کسب اطمینان از سلامت خودرو انجام می‌شود. اگر مشکلی در سلامت خودرو وجود داشته باشد، باید برطرف شود تا گواهی معاینه خودرو صادر شود.

هنگامی که گواهی معاینه خودروی مشمول کسب نشده باشد یا اعتبار گواهی معاینه خودروی مشمول تمام شده باشد، جریمه‌ای با عنوان جریمه نداشتن معاینه فنی یا جریمه دیرکرد معاینه فنی در جهت تنبیه متخلف صادر می‌شود. معمولاً، این جریمه مالی است؛ اما، گاهی منجر به توقیف خواهد شد.

مشمولین جریمه معاینه فنی کدامند؟

تمام خودروهایی که مشمول تهیه یا تمدید معاینه خودرو هستند؛ اما، آن را به موقع تهیه با تمدید نکرده‌اند، همه‌ی آنها در دسته‌ی مشمولین جریمه نداشتن معاینه فنی یا جریمه دیرکرد معاینه فنی قرار دارند. شاید بپرسید که چه کسانی و چه موقعی باید گواهی معاینه خودرو را تهیه یا تمدید کنند؟

تمام خودروهایی شخصی که بیشتر از ۴ سال از زمان تولید آنها گذشته باشد و تمام خودروهای عمومی که بیشتر از ۱ سال از زمان تولید آنها گذشته باشد، چه داخلی و چه خارجی، مشمول دریافت گواهی معاینه خودرو هستند.

این گواهی اعتبار مشخصی دارد؛ بنابراین، باید تمدید شود. خودروهای شخصی نیاز به تمدید سالیانه‌ی معاینه دارند؛ اما، خودروهای عمومی باید هر ۶ ماه یک بار به مراکز معاینه مراجعه کنند. در ضمن، خودروهایی با عمر بیش از ۱۰ سال باید هر ۳ ماه یک بار به مراکز معاینه مراجعه کنند.

 

چرا نداشتن معاینه فنی یا دیرکرد معاینه فنی جریمه دارد؟

جریمه نداشتن معاینه فنی یا جریمه دیرکرد معاینه فنی از سوی سازمان راهنمایی و رانندگی برای اجبار رانندگان به تهیه یا تمدید گواهی معاینه خودرو ایجاد شده است؛ اما، شاید بپرسید چرا؟ حقیقت این است که اگر خودروی شما خراب باشد، فقط شما را در معرض خطر قرار نمی‌دهد؛ بلکه، خودروهای اطراف شما را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. در نتیجه، تهیه یا تمدید گواهی معاینه خودرو قانون است که تخلف از آن جریمه دارد.

مبلغ جریمه معاینه فنی چقدر است؟

«مبلغ جریمه معاینه فنی چقدر است؟» این مهم‌ترین سوالی است که در مورد موضوع مذکور پرسیده می‌شود. جریمه نداشتن معاینه فنی و جریمه دیرکرد معاینه فنی معادل ۵۲.۵۰۰ تومان است. این جریمه در هر ۲۴ ساعت فقط یک بار ثبت می‌شود؛ یعنی، روزانه است. در نتیجه، جریمه روزانه معاینه فنی ۵۲.۵۰۰ تومان است؛ یعنی، اگر شما در یک روز ۲ بار به دست پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شوید، فقط یک مرتبه جریمه معاینه فنی خواهید شد؛ همچنین، اگر خودرو شما دودزا باشد، ۴۵.۹۰۰ تومان جریمه خواهد شد. در ادامه، کد تخلف جرایم مذکور و عنوان تخلف جرایم مذکور را به همراه مبلغ جرایمشان در کلان‌شهرها، سایر شهرها و روستاها آورده‌ایم:

کد تخلفعنوان تخلف رانندگیکلان‌شهرها(تومان)سایر شهرها(تومان)روستاها(تومان)
۲۰۶۳جریمه معاینه فنی۵۲٫۵۰۰۳۱٫۵۰۰۲۱٫۰۰۰
۲۰۹۰جریمه خودروی فرسوده‌ی دودزا۴۵٫۹۰۰۳۱٫۵۰۰۱۵٫۳۰۰

ثبت جریمه معاینه فنی چگونه است؟

همانطور که پیش از این گفته شد، اگر خودروی شما گواهی معاینه خودرو نداشته باشد (تهیه یا تمدید نشده باشد)، مشمول جریمه نداشتن معاینه فنی خودرو یا جریمه دیرکرد معاینه فنی خودرو است؛ اما، حتما می‌پرسید که ثبت جریمه معاینه فنی خودرو چگونه است؟ ۴ روش برای ثبت جریمه وجود دارد:

  • دوربین کنترل شهری
  • دوربین کنترل جاده‌ای
  • دوربین طرح‌های تهران
  • پلیس راهنمایی و رانندگی

انواع دوربین‌های پلاک‌خوان شهری و جاده‌ای که به سیستم سازمان راهداری متصل باشند، امکان ثبت جریمه معاینه فنی خودرو را دارند؛ همچنین، دوربین‌های محدوده‌ی طرح کنترل آلودگی هوای تهران و محدوده‌ی طرح کنترل ترافیک تهران امکان ثبت جریمه نداشتن معاینه فنی خودرو را دارند. در ضمن، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند شما را بابت نداشتن یا دیرکرد معاینه فنی خودرو جریمه کند. در نتیجه، این ۴ روش در کنار هم برای ثبت جریمه ایجاد شده است تا افراد را به سوی دریافت این گواهی مهم سوق دهد.

نکته: شما بدون داشتن گواهی معاینه خودرو امکان خرید طرح‌های تهران را ندارید؛ بنابراین، هنگامی که از دوربین‌های ورودی و خروجی محدوده‌ی طرح‌ها عبور کنید، ۲ جریمه دارید: یک جریمه برای تردد در محدوده‌ی طرح‌ها بدون خرید طرح و یک جریمه برای تردد بدون دریافت گواهی معاینه خودرو.

 

روش‌های استعلام جریمه معاینه فنی کدامند؟

اگر گواهی معاینه خودرو را تهیه یا تمدید نکرده باشید، باید همواره نگران ثبت جریمه‌ی آن باشید؛ اما، چطور باید مطمئن شوید که جریمه نداشتن معاینه فنی یا جریمه دیرکرد معاینه فنی برایتان ثبت شده است یا خیر؟ شما باید از روش‌های استعلام جریمه نداشتن معاینه فنی خودرو استفاده کنید. این روش‌ها مشابه روش‌های استعلام خلافی خودرو است. در ادامه، آنها را معرفی می‌کنیم؛ بنابراین، همراه ما باشید.

 

استعلام و پرداخت جریمه معاینه فنی از سامانه راهور

راهور امکان استعلام و پرداخت جریمه نداشتن یا دیرکرد معاینه فنی خودرو را از طریق سایت و اپلیکیشن فراهم کرده است. سایت راهور با نشانی rahvar120.ir و اپلیکیشن راهور با نام پلیس من در اختیار شماست؛ کافیست، وارد یکی از آنها شوید. حواستان باشد که باید پیش از اقدام به استعلام و پرداخت خلافی در سامانه سخا ثبت‌نام کنید تا کد سخا داشته باشید؛ وگرنه، امکان استعلام و پرداخت جریمه‌ی مذکور را نخواهید داشت.

هنگامی که در سامانه سخا ثبت‌نام کردید، وارد بخش خلافی شوید؛ سپس، گزینه‌ی استعلام با جزئیات خلافی را انتخاب کنید.

استعلام جریمه معاینه فنی خودرو با کد دستوری

شما می‌توانید از طریق شماره‌گیری کد دستوری #۱۱۰* در بخش شماره‌گیر تلفن همراه‌تان استعلام جریمه معاینه فنی خودرو را بگیرید؛ کافیست، شماره VIN را وارد کنید. حواستان باشد که این روش در حال حاضر غیرفعال است.

استعلام جریمه معاینه فنی خودرو با پیامک

شما می‌توانید از طریق ارسال شماره VIN به سرشماره‌ی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ استعلام جریمه معاینه فنی خودرو را بگیرید. حواستان باشد که این روش مانند روش پیشین در حال حاضر غیرفعال است.

اعتراض به جریمه معاینه فنی چگونه است؟

اگر اعتراض به جریمه معاینه فنی خودرو دارید، باید به مرکز پلیس +۱۰ برای پیگیری مراجعه کنید؛ اما، آیا اعتراض شما پذیرفته است؟ باید بدانید که اعتراض شما تنها در صورتی پذیرفته خواهد شد که گواهی معاینه فنی شما معتبر باشد؛ یعنی، تاریخ تهیه یا تمدید آن پیش از تاریخ جریمه باشد.

شما می‌توانید پس از کسب اطمینان از معتبر بودن گواهی معاینه خودرو با مدارک لازم به مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید؛ سپس، فرم اعتراض به جریمه معاینه فنی را پر کنید تا درخواست شما بررسی شود. اکنون، شاید بپرسید که چگونه از استعلام معاینه فنی را بگیرید تا از معتبر بودن یا نبودن اطمینان حاصل کنید؟ در ادامه، روش‌های استعلام معاینه فنی خودرو را آورده‌ایم تا شما را راهنمایی کنیم؛ بنابراین، همراه ما باشید.

نکته: اگر گواهی معاینه خودرو را تهیه نکرده باشید یا گواهی معاینه خودرو را تمدید نکرده باشید، امکان اعتراض را نخواهید داشت.

چگونه از امکان اعتراض به جریمه معاینه فنی مطمئن شویم؟

همانطور که پیش از این ذکر شد، شما باید از روش‌های استعلام معاینه فنی استفاده کنید تا امکان اعتراض به جریمه معاینه فنی را بسنجید. در ادامه، روش‌های استعلام معاینه فنی را آورده‌ایم:

استعلام معاینه فنی با سیمفا

شما می‌توانید با مراجعه به سایت سیمفا به نشانی symfa.ir استعلام معاینه فنی را بگیرید تا اعتبار آن را بسنجید؛ همچنین، شما می‌توانید در صورتی که نیاز به تهیه یا تمدید معاینه خودرو دارید، وارد بخش نوبت‌دهی معاینه فنی شوید تا نوبت بگیرید. حواستان باشد که باید در سیمفا ثبت‌نام کنید تا امکان استفاده از خدمات آن را داشته باشید.

استعلام معاینه فنی با USSD

شما می‌توانید از طریق شماره‌گیری کد دستوری #۲۰۰۸* در بخش شماره‌گیر تلفن همراه‌تان استعلام معاینه فنی خودرو را بگیرید؛ اما، باید بدانید که این روش در حال حاضر غیرفعال است.

استعلام معاینه فنی با پیامک

شما می‌توانید از طریق ارسال عدد ۱ به سرشماره‌ی ۲۰۰۸ استعلام معاینه فنی خودرو را بگیرید؛ اما، باید بدانید که این روش مانند روش پیشین در حال حاضر غیرفعال است.