وقتی یکی از قطعات یدکی خودرو خراب می‌شود، تشخیص دادن مشکل و پیدا کردن نقص می‌تواند کاری گیج‌کننده باشد. همچنین خرید لوازم یدکی خودرو به تجربه نیاز دارد و باید اطلاعاتی در خصوص قطعات یدکی خودرو داشته باشید تا بتوانید هوشمندانه خرید کنید. توپی چرخ یکی از قطعات یدکی خودرو است که خراب شدن آن ممکن است ایمنی مسافرین را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه، رسیدگی به آن و اطمینان داشتن از سالم بودن آن اهمیت زیادی دارد.

توپی چرخ چیست؟

توپی چرخ، تسهیل کننده گردش چرخ ها، متصل کننده چرخ ها به خودرو و منتقل کننده گشتاور یا همان نیرو به چرخ است. بعد از سوار شدن چرخ روی این قطعه و جفت شدن دو فلانچ و بلبرینگ های آن با توپی، چرخ به راحتی شروع به چرخش می کند.

توپی چرخ

نشانه های خرابی توپی چرخ

توپی چرخ یکی از قطعاتی است که تشخیص خرابی آن با جزئیاتی همراه است. نشانه هایی که حاکی از بروز مشکل در این قطعه هستند، بسیار شبیه به علائم خرابی قسمت های دیگرند. عملکرد توپی چرخ برای تأمین امنیت خودرو بسیار حیاتی است. پس اگر مطمئن نیستید که خرابی مربوط به کدام قسمت خودرو است، فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید.

1- شنیدن صدا از چرخ ها 

شنیدن صداهای غیر عادی چون گیر کردن یک قطعه یا ضربه خوردن به آن از سمت چرخ، مربوط به بروز مشکل در سیستم چرخ هاست. این صداها زمانی تشدید می شود که خودرو سرعت می گیرد. اگر هنگام دور زدن نیز صدایی شبیه به تیک تیک می شنوید، این قطعه خراب شده است. به طور کلی، شنیدن صداهای غیر معمول از سمت قطعات را جدی بگیرید.

2- لرزش فرمان

این مورد جزء همان نشانه هایی است که راننده را سر در گم می کند. لرزش فرمان، دلایل متفاوتی دارد که یکی از موارد آن، بروز اشکال در عملکرد توپی چرخ است.

3- عملکرد نامناسب ترمز

خرابی توپی چرخ از جمله عواملی است که بر کارکرد سیستم ترمز تأثیر می گذارد. در چنین مواقعی، ترمز به موقع نمی گیرد یا به اصطلاح می کشد.

4- شکستن بلبرینگ چرخ

 اگر بلبرینگ های چرخ زود به زود از بین بروند، مشکل اصلی از توپی چرخ است.

توپی چرخ

اگر از خرابی این قطعه مطمئن شدید، بهتر است هر چه سریع تر، دلایل بروز مشکل را بیابید و برطرف کنید. خرابی این قطعه و عملکرد نامناسب آن باعث افت کیفیت در عملکرد سیستم ترمز و سیستم فرمان می شود. عمده ترین مشکلات مربوط به این قطعه به شل شدن بلبرینگ ها، لقی و اشتباه بستن آن ها باز می گردد. عبور از ناهمواری ها با سرعت بالا، تیک آف کشیدن و افتادن در چاله های عمیق و برخورد ضربه های شدید به چرخ ها از جمله مواردی است که به این قطعه آسیب می زند.

 

برای سفارش انواع توپی چرخ خودرو کلیک کنید.

شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید.

امیدواریم مطلب ارائه شده توسط تیم تحریریه تکنوپارت توانسته باشد رضایت خاطر شما عزیزان را جلب نماید.

خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.