یک روز بارانی یا یک جاده مملو از سنگریزه می تواند کابوس هر راننده ای باشد. دقایقی پس از شروع باران، حرکت خودرو حتی با کمترین سرعت نیز می تواند موجب پاشیدن گل و لای و آب از چرخ ها به بدنه خودرو شود که کمترین آثار منفی آن می تواند آلوده شدن بدنه ماشین شما باشد. در حالی که به نظر می رسد چاره ای برای این پیشامد وجود نداشته باشد، اما قطعه ای ساده و نسبتا ارزان و با دوام به نام شلگیر (گل پخش کن) خودرو وجود دارد که در کنار گلگیر می تواند مانع از این کار شود.

تفاوت گلگیر با شلگیر در این است که شلگیر ضربات را شل و نرم تر به گلگیر منتقل می کند و دیگر اینکه به دلیل شکل ظاهری که دارد مانع از پاشیده شدن گل و لای به بیرون و بدنه خودرو می باشد.

شلگیر خودرو چیست؟

شلگیر یا گل پخش کن در واقع یکی از آپشن های خودرو است که می تواند مانع از پاشیدن گل و لای به بدنه خودرو و قسمت های زیرین آن شود. این قطعه علاوه بر جلوگیری از آلودگی خودرو می تواند با ممانعت از پرتاب سنگ ریزه ها نقش مهمی در حفاظت از بدنه و رنگ آن داشته باشد.

شلگیر خودرو

متاسفانه در بیشتر خودروها این قطعه بر روی خودرو نصب نشده است و رانندگان باید آن را به صورت جداگانه خریداری کنند یا در هنگام سفارش خودرو آن را به صورت آپشن اختیار نمایند.

شلگیر یا گل پخش کن کمی هم بر روی ظاهر خودرو تاثیرگذار است و با عریض کردن نمای پشت آن، به صورت بصری ارتفاع صندوق عقب را کمتر می کنند. بنابراین، شلگیر برای کسانی که به خودروهای اسپرت یا اصطلاحا کپ علاقه دارند اما تمایلی به کاهش ارتفاع خودرو خود ندارند می تواند یک گزینه نسبتا مناسب باشد.

شل گیر یا گل پخش کن خودرو حالت نیم دایره دارد و در زیر گلگیر و پشت لاستیک و به وسیله پیچ یا خار نصب می شود.

جنس شلگیر خودرو: شلگیرها با توجه به وظایفی که در برابر گرفتن ضربات سنگ ریزه ها و گل و لای دارند، معمولا از جنس پلاستیک مقاوم ساخته می شوند.

گلگیر خودرو چیست؟

گلگیر بخشی از بدنه یک خودرو، موتورسیکلت یا هر وسیله نقلیه دیگر است که بر دور چرخ‌های آن وسیله قرار دارد. هدف از ایجاد این وسیله جلوگیری از پرتاب شدن شن و ماسه، گِل، سنگ یا آبِ روی زمین به هوا در زمان حرکت وسیله نقلیه است.

گلگیر خودروگلگیر خودرو، آن دسته از صفحات پیچیده از ورق فلزی می باشد که در کنار وسیله نقلیه خود، درست کنار درب و بالا و اطراف چرخ های جلو و عقب مشاهده می کنید.

محل گلگیر بلافاصله بعد از انتهای درب های جلو و عقب خودرو، شروع میشود و به سمت جلو یا عقب ادامه پیدا میکند و تا به سپرهای جلو و عقب میرسد و در قسمت کاپوت یا صندوق، خاتمه می یابد.

با توجه به محل قرارگیری این قطعه، حتی در تصادفات جزئی خودروها نیز، همواره گلگیر در معرض ضربه و آسیب دیدگی قرار دارد. چرا که آسیب دیدگی سپر، منجر به خم شدن ورق فلزی گلگیر خواهد شد.

این قطعات به گونه ای طراحی می شوند که مناسب در مقابل نیروی باد باشند و به نوعی خودرو آیرودینامیکی تر باشد. همچنین گلگیر، از پاشیدن گل و لای و سایر مواد روی جاده به بدنه خودرو، جلوگیری می کند. این قطعه همچنین از اجزای حیاتی در برابر برخوردهای جزئی محافظت می کند و به تعریف سبک و طراحی کلی خودرو کمک می کند.

این قطعه همچنین به زیبایی ظاهری خودرو شما می افزاید و به بهبود آیرودینامیک خودرو شما کمک می کند، بنابراین ماشین شما نه تنها تمیزتر بلکه سریع تر نیز هست.

 

برای سفارش انواع گلگیر و شلگیر(گل پخش کن) خودرو کلیک کنید.

شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید.

امیدواریم مطلب ارائه شده توسط تیم تحریریه تکنوپارت توانسته باشد رضایت خاطر شما عزیزان را جلب نماید.

خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.