کارکرد صحیح موتور خودرو ، به دلیل پیچیدگی آن ، به عوامل بسیاز زیادی بستگی دارد که یکی از آن ‌ها عوامل محیطی است .

در میان این عوامل محیطی یکی از مواردی که بر کارکرد و راندمان موتور تاثیر می ‌گذارد نوع آب و هوای منطقه است که شامل چندین مورد می‌ شود :

1- دمای هوا

دمای هوا می ‌تواند بر کارکرد موتور تاثیر داشته باشد . کاهش دمای هوا موجب متراکم شدن سلول‌ های اکسیژن می ‌شود و در نتیجه هوای ورودی به موتور میزان بیشتری از اکسیژن را به همراه دارد . غلظت بیشتر اکسیژن به معنای ترکیب شدن بهتر سوخت با هوا در موتور و در نتیجه کارکرد بهتر موتور است. با افزایش دمای هوا ، برعکس این روند اتفاق می ‌افتد .

2- رطوبت هوا

هر چه هوا مرطوب ‌تر باشد فشار هوا کمتر و در نتیحه تراکم اکسیژن در نسبت خاصی از حجم نسبت به هوای با رطوبت کمتر می‌ شود . این امر می ‌تواند باعث کاهش راندمان موتور شود . به همان نسبت ، هرچه رطوبت کاهش بیابد ، تراکم سلول ‌های اکسیژن بیشتر شده و راندمان موتور افزایش می ‌یابد .

3- ارتفاع از سطح دریا

با افزایش ارتفاع ، فشار هوا کاهش یافته و تراکم اکسیژن در هوا کاهش پیدا می‌ کند . به زبان ساده ، هر چه از نظر ارتفاع به سطح دریا نزدیک ‌تر باشیم تراکم اکسیژن در هوا بیشتر شده و در نتیجه کارکرد موتور بهتر می ‌شود و برعکس آن ، هرچه ارتفاع از سطح دریا بیشتر شود ، تراکم اکسیژن کم و راندمان موتور کاهش پیدا می‌ کند .

به زبان ساده ، هر چه فشار هوا و تراکم سلولی بیشتر باشد ، راندمان موتور بهتر می‌ شود و برعکس .

عوامل تاثیر گذار بر دمای موتور خودرو

هر سیستمی در جهان محدودیت های خاص خود را دارد و موتور خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست . موتور خودرو در طول عملکرد خود داغ می شود که تا حد مشخصی از آن طبیعی است اما در برخی مواقع این میزان داغی از حد استاندارد آن فراتر می رود . هر موتوری ظرفیت مشخصی برای گرم شدن دارد و صاحب خودرو باید این ظرفیت را بشناسد و همیشه نسبت به دمای موتور خودروی خود آگاه باشد .

هوا با دمای محیط یعنی چیزی نزدیک به 30 درجه سانتی گراد وارد مسیر هوای موتور شده و حین عبور از فیلتر و کانال های هوا تا 70 درجه گرم می شود ، پیش از رسیدن به موتور، بنزین به داخل این هوا اسپری می شود ( توسط انژکتور ) و دمای هوا تا نزدیک به 40 درجه پایین آمده و 60 درصد از بنزین پاشیده شده نیز تبخیر می شود . سوپاپ هوا که دمایی حدود 170 درجه سانتی گراد دارد باز شده و ترکیب هوا ، بخار بنزین و پودر بنزین با سرعت بسیار زیادی به موتور وارد می شوند . دمای سطح پیستون ( اگر موتور به اندازه کافی گرم شده باشد ) در حدود 300 درجه و دیواره سیلندر دمایی در حدود 150 درجه دارد . تا بسته شدن سوپاپ هوا مابقی بنزین تبخیر می شود و بخشی از دمای دیواره و پیستون را به خود می گیرد .

تراکم آغاز می شود و دمای مخلوط هوا و بخار بنزین تا 160 درجه سانتی گراد بالا می رود . در اوج تراکم ( تقریبا در اوج تراکم ) جرقه ی شمع بخار بنزین را مشتعل می کند . شعله با سرعت زیاد ( نزدیک به سرعت صوت ) و دمایی حدود 2000 الی 2500 درجه تمام گاز داخل سیلندر را مشتعل می کند . پیستون رو به پایین حرکت می کند و گاز داغ داخل سیلندر حین منبسط شدن تا دمای 850 درجه خنک می شود . و در نهایت با باز شدن سوپاپ دود این گاز گرم و پر فشار با سرعت صوت از کنار سوپاپ خارج می شود سوپاپ دود دمایی حدود 700 درجه دارد و با بالا آمدن پیستون آخرین ذرات گاز که تا دمای 350 درجه خنک شده اند به بیرون رانده می شوند .

آیا دمای هوای ورودی مهم است ؟

هر چه هوای ورودی گرم تر باشد به همان نسبت ، دمای کلی مجموعه بالا می رود . به طور خطی با دمای 100 درجه ، 13 درصد کل حرارت مجموعه را بالا می رود . دمای شعله تا 2850 درجه بالا می رود که بسیار آسیب زننده است . هر چه هوای ورودی خنک تر باشد موتور عملکرد موتور بهبود پیدا می کند البته توجه داشته باشید که دمای هوا نباید آنقدر پایین باشد که از تبخیر سوخت جلوگیری کند .

در تمام موتورها به منظور بهتر کردن اختلاط بنزین و هوا ، انتقال پودر بنزین به تمام نقاط سیلندر و همچنین برای تبخیر و خنک کاری بهتر ، کانال های هوا به گونه ای طراحی می شوند که مخلوط هوا و سوخت داخل سیلندر شروع به گردش کند . افزایش سرعت چرخش ، انتقال حرارت گازهای داغ به دیواره را بیشتر کرده در نتیجه دمای آب موتور افزایش می یابد ، اما در مقابل دمای گازهای اگزوز کاهش پیدا می کند .