واتر پمپ یکی از قطعات مهمی است که داخل کاپوت خودرو قرار گرفته است و آب رادیاتور را پمپاژ می کند. در واقع واتر پمپ مسئولیت خنک نگه داشتن موتور خودرو را برعهده دارد. همان طور که می دانید زمانی که موتور خودرو در حال فعالیت است دمایی حدود 2500 درجه سانتی گراد دارد و برای آنکه جوش نیاورد واتر پمپ به کمک آن می آید، به این صورت که مایع رادیاتور را به سمت آن پمپاژ می کند و پس از جذب حرارت موتور مجدد به رادیاتور برمی گردد، این فرآیند بصورت مداوم تا زمانیکه موتور خودرو روشن است ادامه پیدا می کند.

نحوه تشخیص خرابی واتر پمپ

نشانه های زیادی برای خرابی واتر پمپ وجود دارد که اگر به موقع به آنها توجه شود موتور خودرو شما عملکرد درستی خواهد داشت و به یکباره هزینه های بالای تعمیر و یا تعویض را به شما تحمیل نخواهد کرد.

• خنک نبودن کولر خودرو
تصور کنید یک روز گرم تابستانی کولر خوردو را روشن می کنید ولی آنطورکه باید محیط داخل را خنک نمی کند در این حالت حتما واتر پمپ خودرو را بررسی کنید.

• روشن شدن چراغ هشدار دمای آب
به نظر شما چرا این اتفاق افتاده؟ قطعا موتور خودرو خوب خنک نشده است که آمپر دمای آب از حد طبیعی بالاتر رفته در نتیجه واتر پمپ با مشکلی مواجه شده که نتوانسته وظیفه خود را بدرستی انجام دهد.

واتر پمپ خودرو چه زمانی نیاز به تعویض دارد؟

اگر صدای خاصی مثل کشیده شدن یک قطعه آهن روی قطعه ای دیگر را شنیدید لازم است واترپمپ تعویض شود و اگر این کار به موقع صورت نگیرد باعث گیرپاژ یا همان قفل شدن قطعه خواهد شد. لازم به ذکر است از آن جایی که واتر پمپ به وسیله تسمه تایم حرکت می‌کند گاهی تسمه کمکی که به پولی سر واتر پمپ متصل است موجب حرکت آن می‌شود، بنابراین تعمیرکاران خودرو پیشنهاد می‌کنند که هر بار قصد تعویض تسمه تایم را داشتید واتر پمپ را نیز تعویض نمایید.

شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید.

امیدواریم مطلب ارائه شده توسط تیم تحریریه تکنوپارت توانسته باشد رضایت خاطر شما عزیزان را جلب نماید.
خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.