مزدا 6 را می‌توان یکی از بهترین خودروهای سواری تولید شده توسط شرکت ژاپنی مزدا لقب داد. محصولی که در میان خودروهای سواری کلاس متوسط این شرکت قرار می‌گیرد. این خودرو در ابتدا به نوعی جایگزین محصول قدیمی شرکت مزدا یعنی خودروی مزدا 626 شد و در ادامه توانست بسیار مورد توجه قرار بگیرد. با وجود آن که خودروی Mazda 6 به عنوان یکی از بهترین محصولات چهار در حاضر در بازارهای جهانی شناخته می‌شود، اما این خودرو هنوز به طور رسمی و به شکل عمده وارد بازار ایران نشده است. این در حالی است که خودروی مزدا 3 زمانی یکی از رایج‌ترین خودروهای سواری حاضر در بازار ایران بود و هنوز هم در قالب نسخه‌های کار کرده هواخواهان فراوانی در میان مشتریان دارد.  

نگاهی به مزدا 6 و قابلیت‌های این خودرو

 

تا کنون سه نسل از خودروی مزدا 6 از خط تولید شرکت مزدا بیرون آمده است و مدل‌های فعلی موجود از این خودرو در بازارهای جهانی به نسل سوم آن تعلق دارند. آخرین مدل تولید شده از این خودرو مدل 2018 آن است که تغییرات ظاهری محسوسی را نسبت به مدل‌های پیش از خود بازتاب می‌دهد.

خودروی سواری شاخص شرکت مزدا در قالب مدل‌های مختلفی که هر کدام از آنها به موتور متفاوتی مجهز هستند در بازارهای جهانی حضور دارد. از میان موتورهای بنزین‌سوز این خودرو می‌توان به دو نسخه‌ی دو لیتری و یک نسخه‌ی 2.5 لیتری اشاره کرد. در میان نسخه‌های یاد شده مدل بنزین‌سوز و 2.5 لیتری این خودرو یکی از رایج‌ترین و پر هواخواه‌ترین مدل‌های موجود از آن در بازار به شمار می‌رود. البته مسلما نسخه‌های 2 لیتری این خودرو به طور متوسط از میزان مصرف سوخت کمتری برخوردار هستند.

 

مشخصات فنی خودروی مزدا 6

 

مشخصات فنی خودروی مزدا 6

طراحان و سازندگان خودروی مزدا 6 در نسل‌های گذشته‌ی این خودرو به طور عمده از موتور شش سیلندر استفاده می‌کردند. هرچند که این خودرو در قالب موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی نیز تولید می‌شد. با این حال مهندسان شرکت مزدا در نسل سوم خودروی Mazda 6 عمده تمرکز خود را روی طراحی موتور چهار سیلندری قرار داد‌ه‌اند که با نام اسکای اکتیو شناخته می‌شود. بهینه‌سازی‌های انجام گرفته در موتور به کار رفته در نسل جدید خودروی Mazda 6 و بهره بردن این موتور از سیستم تزریق مستقیم سوخت موجب شده است تا کارایی آن تا حد قابل توجهی بالا برود.

به هر حال نسخه‌ی رایج خودروی مزدا 6 از وجود یک موتور بنزین سوز تنفس طبیعی 4 سیلندر و 16 سوپاپ خطی با گنجایش 2488 سی‌سی بهره می‌برد. این موتور اسکای اکتیو قادر است حداکثر توانی معادل 192 اسب بخار با احتساب 5700 دور در دقیقه ایجاد کند و حداکثر گشتاوری معادل 256 نیوتن‌متر را با احتساب 3250 دور در دقیقه تولید نماید.

با بهره‌مندی از مشخصات فنی یاد شده این خودروی سواری چالاک قادر است در مدت زمانی حدود 7.8 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست یابد. به این ترتیب می‌توان گفت که خودروی Mazda 6 به عنوان یک خودروی سواری شهری از شتاب کاملا مناسب و قابل قبولی برخوردار است.

 

                                مشخصات فنی خودروی مزدا 6 (مدل بنزین سوز 2.5 لیتری)
طول خودرو۴۸۶۵ میلی متر
عرض خودرو۱۸۴۰ میلی متر
ارتفاع خودرو۱۴۵۰ میلی متر
وزن خودرو ۱۳۶۰ کیلوگرم
نوع موتور خودروبنزین سوز تنفس طبیعی مبتنی بر تزریق مستقیم سوخت
تعداد سیلندر۴ سیلندر خطی
تعداد سوپاپ۱۶ سوپاپ
گنجایش موتور خودرو۲۴۸۸ سی سی
حداکثر توان خروجی موتور خودرو ۱۹۲ اسب بخار با احتساب ۵۷۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد خودرو۷.۸ ثانیه
نوع جعبه دنده‌ی خودروخودکار شش سرعته
متوسط میزان مصرف سوخت خودرو در حالت چرخه‌ی ترکيبی۶.۳ لیتر به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت

 

قابلیت‌های خودروی مزدا 6

 

حتی ضعیف‌ترین نسخه‌های موجود از نسل سوم این خودرو از  شتاب صفر تا صدی در حدود 10 ثانیه برخوردارند. رقمی که برای یک خودروی سواری شهری رقم نسبتا مناسبی به نظر می‌رسد.

این موضوع در متوسط میزان مصرف سوخت خودروی مزدا 6 نیز قابل مشاهده است. به گونه‌ای که میزان مصرف سوخت آن به طور متوسط و در حالت چرخه‌ی ترکیبی حدود 6.3 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت براورد می‌شود. متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو هنگام حرکت در بزرگراه و با سرعتی بالاتر از صد کیلومتر در ساعت حتی بهینه‌تر از حالت مذکور می‌گردد و به حدود 5 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت کاهش می‌یابد. متوسط میزان مصرف سوخت درون شهری این خودرو نیز حدود 8.5 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت خواهد بود.

نوع سیستم انتقال قدرت خودروی Mazda 6 بر مبنای چرخ‌های محرک جلو طراحی شده است. توان لازم برای حرکت این خودروی دیفرانسیل جلو از طریق یک جعبه دنده‌ی شش سرعته‌ی خودکار به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌شود. نوع استاندارد آلایندگی این خودرو نیز بر مبنای استاندارد یورو 6 تعریف شده است. در مجموع می‌توان مشخصات فنی خودروی Mazda 6 را بسیار مناسب ارزیابی کرد. موضوعی که حتی در ضعیف‌ترین نسخه‌های موجود از این خودرو نیز قابل مشاهده است. در قالب جدول زیر می‌توانید لیست مهم‌ترین مشخصات فنی خودروی Mazda 6 را به صورت یک‌جا مشاهده کنید.

 

امکانات خودروی مزدا 6

 

امکانات و قابلیت‌های خودروی مزدا 6

مسلما امکانات رفاهی هر خودرو قابلیت تاثیرگذاری بیشتری بر مشتریان نسبت به سایر آپشن‌های موجود در آن دارد. خودروی مزدا 6 هم در این بخش از قضیه توانسته است تا حد فراوانی گلیم خود را از آب بیرون بکشد. مسلما سیستم سرگرمی خودروها از جمله مهم‌ترین امکانات رفاهی موجود در آنها به شمار می‌رود. سیستم سرگرمی این خودرو به یک نمایشگر 7 اینچی لمسی مجهز است. نمایشگری که برخلاف بسیاری از خودروهای سواری نه در بخش اصلی کنسول میانی که در قسمت بالای آن قرار گرفته است. امری که از نظر ظاهر هم بر جذابیت هر چه بیشتر نمای داخلی این خودرو افزوده است.

مدل 2018 خودروی Mazda 6 به نوعی سیستم کمکی در بخش کنترل و حفظ ثبات و پایداری خود مجهز است که با نام جی وِکتورینگ شناخته می‌شود. وجود سیستم مذکور موجب می شود که وزن خودرو در سر پیچ‌ها به طور عمده روی لاستیک‌های ردیف جلوی آن قرار گیرد تا خودرو بتواند به شکل راحت‌تری از پیچ‌های تند و تیز جاده‌ها عبور نماید.

علاوه بر آن در مدل جدید از خودروی Mazda 6 نوع طراحی شاسی و سیستم تعلیق هم مورد بازنگری قرار گرفته است تا کیفیت راندن خودرو و نحوه‌ی کنترل کردن آن افزایش یابد. همچنین بدنه‌ی این خودرو نیز در عین تحمل کردن برخی تغییرات ظاهری، از نظر باطن هم تا حدی تقویت شده است. در ای میان حتی فلز به کار رفته در طراحی بخش‌هایی از بدنه‌ی این خودرو ضخامت بیشتری را نسبت به قبل به نمایش می‌گذارد.

به طور کل اگرچه امکانات و قابلیت‌های جانبی به کار رفته در خودروی مزدا 6 از تنوع آپشن برخی از محصولات دو شرکت کره‌ای هیوندای و کیا برخوردار نیست، اما در قیاس با بسیاری از محصولات مشابه و هم رده قابل قبول جلوه می‌کند و تنوع مناسبی را به نمایش می گذارد. سایر امکانات و قابلیت‌های مهم این خودرو نیز در قالب لیست زیر قابل مشاهده هستند.

  • برخورداری از ترمز پارک برقی
  • مجهز به سیستم رهیاب ماهواره‌ای
  • بهره‌مندی از شیشه بالابرهای برقی
  • وجود سیستم هشدار فشار باد لاستیک‌ها
  • برخورداری از سیستم هشدار نقطه‌ی کور
  • مجهز به سیستم کنترل پایداری
  • بهره‌مندی از سیستم تهویه مطبوع دوگانه و خودکار
  • وجود خروجی تهویه برای سرنشینان ردیف عقب خودرو
  • برخورداری از سان‌روف برقی
  • مجهز به دوربین دید عقب
  • وجود چراغ‌های روشنایی در روز
  • بهره‌مندی از روکش پارچه‌ای برای صندلی‌های خودرو
  • وجود قابلیت انتخاب میان حالت‌های مختلف رانندگی
  • برخورداری از فرمان چرمی
  • بهره‌مندی از آینه الکتروکرومیک 
  • مجهز به سیستم ورود و استارت بدون کلید

مواردی که به آن اشاره شد امکانات و قابلیت‌هایی هستند که در تمام نسخه‌های خودروی Mazda 6 یافت می‌شوند. مسلما مدل‌های مجهز و فول آپشن این خودرو از وجود امکانات و قابلیت‌های گسترده‌تری برخوردارند.

 

نگاهی به مزدا 6 و قابلیت‌های این خودرو

 

مشخصات ظاهری خودروی مزدا 6

نمای جلو

نسخه‌ی 2018 خودروی مزدا 6 به لحاظ خصوصیات ظاهری تغییرات متعددی را نسبت به نسخه‌ی پیش از خود بازتاب می‌دهد. در نمای جلوی نسخه‌ی جدید این خودرو اندازه‌ی بخش جلو پنجره اندکی افزایش یافته است و تا حدی پهن‌تر از قبل به نظر می‌رسد. علاوه بر آن حالت خندان بخش جلو پنجره‌ی این خودرو نیز تا حدی تغییر یافته و اکنون اندکی خشن‌تر از نسخه‌ی قبل جلوه می‌کند. البته حالت خنده مانندی که در بخش جلو پنجره‌ی مدل 2017 این خودرو مشاهده می‌شود، به معنی خندان بودن کل چهره‌ی خودروی Mazda 6 نیست. چرا که نوع طراحی چراغ‌های جلو مانع از این موضوع شده و حالتی کاملا جدی به چهره‌ی خودروی Mazda 6 بخشیده است.

این جدی بودن به مدد تغییراتی که در نوع طراحی چراغ‌های جلوی مدل 2018 خودروی Mazda 6 صورت گرفته، حالت خشن‌تر و اسپورت‌تری را به نمای ظاهری مدل جدید این خودرو بخشیده است. در این میان شاید بتوان کمترین تغییرات موجود را در نوع طراحی سپر این خودرو مشاهده کرد. علاوه بر آن خطوط حجم دهنده‌ی موجود روی کاپوت این خودرو نیز در مدل 2018 آن نسبت به نسخه‌ی پیش از خود تغییر محسوسی را بازتاب نمی‌دهد.

 

نمای جلوی مزدا 6

 

نمای کناری

برخلاف نمای جلو، نوع طراحی نمای کناری خودروی مزدا 6 در نسخه‌ی 2018 این محصول تغییر چندانی نسبت به نسخه‌ی پیش از آن نیافته است. البته با کمی دقت این گونه به نظر می‌رسد که نمای کناری نسخه‌ی 2017 این خودرو نسبت به نسخه‌ی 2018 آن تا حدی کشیده‌تر جلوه می‌کند. در بخش پایینی بدنه خط حجم دهنده‌ی مستقیمی مشاهده می‌شود که از نزدیکی چرخ جلوی خودرو تا نزدیکی چرخ عقب آن امتداد یافته است. در زیر آینه بغل خودروی Mazda 6 هم خط حجم دهنده‌ی دیگری وجود دارد. خطی که قوس دار بوده و می‌توان آن را دنباله‌‌ای بر برجستگی فضای بالای گلگیر جلوی این خودرو در نظر گرفت.

 

نمای کناری مزدا 6

 

نمای عقب

در نمای عقب خودروی مزدا 6 تفاوت چندانی میان مدل 2018 این خودرو با مدل پیش از آن مشاهده نمی‌شود. بخش عمده‌ای از پیکر چراغ‌های عقب این خودرو در کناره‌های بخش عقب آن قرار گرفته است. حتی قسمتی از چراغ‌های عقب را روی نمای کناری این محصول می‌بینیم. بخش کوچکی از چراغ‌های عقب نیز روی پیکر صندوق عقب خودروی Mazda 6 جا خوش کرده است. در این میان نوار کرومی شکل کاملا واضحی این چراغ‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد و بر جلوه‌ی نمای عقب خودروی Mazda 6 می‌افزاید. نوع طراحی صندوق عقب و سپر عقب این خودرو نیز کاملا هماهنگ با سایر اجزای بخش پشتی آن صورت گرفته است.

 

قیمت مزدا 6

 

نمای درون

فضای درون کابین خودروی مزدا 6 از نظر اندازه تا حدی نسبت به فضای داخلی خودروی مزدا 3 بزرگ‌تر بوده و به همان نسبت جادارتر به نظر می‌رسد. از نظر نوع طراحی نیز کیفیت قابل قبولی را در نمای داخلی این خودرو شاهد هستیم. البته در مدل 2018 این محصول نوع طراحی داخلی به خصوص در بخش داشبورد آن کاملا متفاوت بوده و شیک‌تر از مدل پیش از خود به نظر می‌رسد. مواردی نظیر حذف شدن دکمه‌های اضافه، کشیده‌تر شدن نوع طراحی هواکش‌ها و همچنین وجود یک نوار نسبتا پهن در سر تا سر داشبورد برای جدا نمودن بخش بالا و پایین آن از جمله تغییراتی هستند که فضای داخل کابین مدل 2018 این خودرو را متفاوت‌تر از نسخه‌ی پیش از آن جلوه می‌دهند.

در مجموع باید گفت که خودروی Mazda 6 از نظر شکل و شمایل ظاهری چه در بخش داخل و چه در فضای بیرونی کاملا موفق ظاهر شده است و به خوبی می تواند بر بیننده تاثیر بگذارد. این موضوع در مدل 2018 این خودرو، که از حالت اسپورت‌تری نسبت به نسخه‌ی پیش از خود برخوردار است، به شکل واضح‌تری به چشم می‌آید.

 

قیمت خودروی مزدا 6