تسمه تایم خودرو یکی از قطعات اساسی خودرو و مهم بحساب می آید

لذا به این نکته ها توجه کنید:

۱-تسمه تایم خودرو که با جنس مرغوب و از نوع استفاده از خط تولید بوده را بیش از نود هزار کیلومتر استفاده نکنید. که خودی خود شرایط طبیعی و پیشامدها ممکن است احتیاج به زود عوض کردن تسمه تایم باشد

۲-حتمادر هنگام تعویض تسمه تایم غلطک هرز گرد ان را نیز تعویض کنید.

۳-از تسم تایم متفرقه استفاده نکنید. و حتما از نمایندگی مجاز و پلم استفاده کنید.

۴-تسم تایم نو را نیز چک کنید کوچکترین ترک و پریدگی رو تسمه را قبول نکنید و ان را تعویض کنید.

۵-بدلیل اینکه تسمه تایم با واتر پمپ(پمپ گردش اب موتور) درگیر میباشد هنگام باز کردن تسمه تایم فولی چرخ دنده واتر پمپ را با دست چرخوانده و باید روان و بدون صدا باشد.در غیر این صورت تعویض گردد.

 

۶-هنگام باز کردن تسمه تایم به دو فولی کوچک(فولی سر میل لنگ) و فولی بزرگ(فولی میل سوپاپ.فولی بالایی) بدقت نگاه انداخت و با دست نوک دندانه ها را لمس کرده و در صورت داشتن ذائده و برامدگی و هر گونه پستی بلندی ان را با سمباده نرم پرداخت نموده.

۷-دو خط بر روی تسمه ها وجو دارد و دو نقطه در لای دندانه ها که خط و نقطه ها باید در یک امتداد قرار گیرد.در صورت جا زدن اشتباهی یک خط ۱۵درصد راندمان موتور کم میشود ودر صورت جازدن اشتباهی دو دندانه۳۰درصد از راندمان موتور کم میشود ودر صورت جا زدن ۳ خط اشتباهی موتور روشن نمیشودو بیشتر از ان برخورد سوپاپ با کف پیستون وخرابی سوپاپ .گاید .سیت.کف پیستون.پیچهای میل سوپاپ . و گزن پین و شاتون را در پی دارد.

 

علائم خرابی و زمان تعویض تسمه تایم

تسمه تایم همانند سایر قطعات مصرفی خودرو طول عمر مفید مشخصی دارد و به مرور زمان دچار فرسودگی و استهلاک می‌شود که باید در اسرع وقت آن را تعویض کرد. زیرا در صورت تعلل در این کار آسیب‌های زیادی به موتور وارد شده و حتی در حین رانندگی هم می‌تواند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد.

 

– شنیده شدن سر و صدای غیر عادی از داخل محفظه موتور

 چنانچه صدای غیر عادی شبیه تیک تیک از درون موتور شنیده شود می‌تواند دال بر خرابی تسمه تایم و فرارسیدن زمان تعویض آن باشد. البته در مواقعی همانند فشار پایین روغن یا کم بودن میزان آن هم می‌تواند چنین صدایی را ایجاد کند. اگر در حین رانندگی چنین صدایی را از موتور شنیدید در اسرع وقت به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

– روشن نشدن خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی و فرسودگی تسمه تایم که زمان تعویض آن را نشان می‌دهد، روشن نشدن موتور به هنگام استارت زدن است. در این حالت به چرخاندن سوییچ صدای استارتر به گوش می‌رسد، اما به دلیل فرسوده شدن تسمه تایم، قدرت به چرخش درآمدن میل لنگ و میل بادامک را ندارد و نتیجه آن روشن نشدن موتور است.

– بد عمل کردن دور موتور

چنانچه تسمه دچار فرسودگی و خوردگی دنده‌ها شده باشد یا این که حالت سفتی نداشته و شل باشد، به هنگام شتاب گرفتن خودرو، میزان دور موتور بیش از اندازه معمول خواهد شد.

– خروج دود زیاد از اگزوز

از دیگر علائمی که نشان می‌دهد زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است، خروج دود زیاد از اگزوز است. زیرا هنگامی که تسمه تایم فرسوده شده باشد و به خوبی کار نکند، موتور بیش از حد معمول تلاش می‌کند و قطعات بیشتری کار می‌کند و پیامد آن هم خروج دود زیاد از اگزوز است.

– میس فایر دادن موتور

در مواقعی که تسمه تایم دچار فرسودگی شده باشد و به خوبی کار نکند، باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و زمان بندی آن از تنظیم می‌افتد و این شرایط ممکن است باعث میس فایر دادن موتور شود. این مشکل در صورت سهل انگاری و بی توجهی به آن پیامد‌های زیانباری را به دنبال خواهد داشت.

– نشتی روغن

یکی دیگر از علائم فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم نشت روغن از کاور آن تسمه است. کاور تسمه تایم با چندین پیچ و مهره پوشانده شده و نگهداری می‌شود. اگر روغن از کاور نشت کند به مرور زمان باعث فرسودگی تسمه تایم و شل شدن آن خواهد شد. به غیر از خرابی و فرسودگی تسمه تایم، شل بودن تسمه سبب افزایش بیش از حد دمای موتور شده که نهایتا باعث جوش آوردن موتور هم خواهد شد

 

برای سفارش انواع تسمه تایم خودرو کلیک کنید.

شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید.