فیلترها نقش مهمی در عملکرد و سلامت خودرو دارند. فیلترهای خودرو قطعات ارزان قیمتی نسبت به بقیه قطعات یدکی خودرو هستند و باید در زمان معینی تعویض شوند تا بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند. بی توجهی به تعویض و یا تمیز کردن فیلترها می‌تواند به خودرو آسیب جدی وارد کند بنابراین لازم است که اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید.

انواع فیلترهای خودرو

خودروها معمولا سه فیلتر هوا، روغن و سوخت دارند، این قطعه خودرویی وظیفه فیلتر کردن را دارد تا هوا، سوخت و روغن تمیز را به خودرو برساند.

فیلتر هوا

فیلتر هوا در ورودی هوا به محفظه موتور قرار گرفته است تا هوای وارد شده به موتور را تمیز کند و اجازه ندهد که ذرات گرد و غبار وارد موتور شود. فیلترها باید در زمان‌های معینی تعویض شوند و این زمان با توجه به محیط جغرافیایی و بالا یا پایین بودن آلاینده‌های هوا متفاوت است و آلاینده‌ها روی عمر آنها تاثیرگذارند. فیلترهای هوا از مواد سلولزی، کتان و اسفنج ساخته شده اند.

هنگامی که فلیتر هوای خودرو دچار مشکل شود علائم زیر نمایان می شود، این علایم نشان دهنده کثیف بودن فیلتر هوا است و باید نسبت به تعویض و یا تمیز کردن آن اقدام کرد.

  • پایین آمدن سرعت خودرو
  • بالا رفتن مصرف سوخت
  • روشن شدن چراغ چک خودرو

فیلتر خودروفیلتر کابین

یک فیلتر هوای دیگر در کابین وجود دارد تا هوای وارد شده از فن به داخل کابین را تمیز کند.

نشانه های معیوب بودن فیلتر هوای کابین عبارتند از:

  • بوی نامطبوع از دریچه‌های هوا وارد خودرو می شود.
  • صدای اضافه از فن خودرو شنیده می شود.
  • جریان ورودی هوا از دریچه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

نکته قابل توجه این است که، فیلتر‌های هوا قبل از تعویض قابلیت تمیز شدن دارند و می‌توان آن را دو یا سه بار تمیز کرد که این کار با پارچه نمناک و یا دستگاه مکش قابل انجام است.

فیلتر کابینفیلتر روغن

فیلتر روغن از ورود گرد و غبار،‌ روغن فاسد و آلوده و ذرات فلزی به اجزای داخلی موتور جلوگیری می‌کند، جنس فیلتر روغن موتور معمولا از سلولز است. اگر فیلتر روغن به درستی کار نکند عملکرد اجزای موتور دچار اختلال می‌شود و ممکن است مانع از حرکت خودرو شود.

اگر فیلتر روغن مشکل داشته باشد نشانه های زیر ظاهر میشود:

  • صداهای غیر عادی از موتور شنیده می‌شود.
  • هنگامی که با گیج (میله اندازه گیری روغن ماشین) روغن را اندازه‌گیری می‌کنید در روغن دانه‌هایی مانند شن به رنگ سیاه و سفید دیده می‌شود.
  • روشن شدن چراغ هشدار دهنده روغن

 

فیلتر سوخت

جالب است بدانید هر نوع سوختی که وارد موتور خودرو می‌شود نیاز به عبور از فیلتر دارد تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. اگر سوخت ناخالصی داشته باشد به موتور خودرو آسیب می‌زند. فیلترهای سوخت معمولا در لوله سوخت رسانی قرار دارند تا بتوانند عمل فیلترینگ را انجام دهند.

نشانه های معیوب بودن فیلتر سوخت

  • خودرو روشن نشود.
  • خودرو در زمان رانندگی متوقف شود.
  • شتاب خودرو کم شود.

فیلتر سوخت مانند فیلترهای دیگر خودرو نیست که زمان مشخصی برای تعویض داشته باشد. بهتر است با دیدن هر یک از این نشانه‌ها نسبت به تعویض فیلتر سوخت اقدام کرد.

فیلتر سوخت

فیلترها، این قطعات کوچک و ارزان قیمت نقش بسیار مهمی در سلامت خودرو دارند و نباید نسبت به آنها بی توجه بود. شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، با برندهای گوناگون مزدا، هیوندای و … به سایت فروشگاه تکنوپارت مراجعه کنید و انواع فیلتر خودرو، از جمله فیلتر کابین و فیلتر هوا و … را به همراه مشخصات کامل و قیمت آنها مشاهده نموده و نسبت به ثبت سفارش آن اقدام نمایید.

 امیدواریم مطلب ارائه شده توسط تیم تحریریه تکنوپارت توانسته باشد رضایت خاطر شما عزیزان را جلب نماید.
خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.