همه چیز درباره سینی زیر موتور 

ما در این مقاله درباره ی سینی زیر موتور صحبت خواهیم کرد. سینی زیر موتور یکی از قطعاتی است که در بسیاری از خودرو های وجود دارند اما امروزه در برخی از خودرو های تولید شده در ایران به کار نمی رود . بسیاری از خودرو ها دارای بخشی به نام سینی زیر موتور هستند . این قعطه در بخش زیرین موتور نصب می شود و به همراه کاپوت به نوعی یک پوشش همه جانبه برای موتور خودرو ها به وجود می آورند .توصیه می شود که حتما از سینی زیر موتور استفاده شود ، زیرا باعث بالا رفتن عمر موتور و گیر بکس ماشین می شود .

 

این قعطه دارای ویژگی های دیگری هم هست :

1- در مکان هایی که آب زیاد جمع شده است ، از ورود ناگهانی آن و اتصالی سیستم برقی رسامی تا حد زیائی جلوگیری می کند .

2- در صورت وارد شدن ضربه ، از وارد آمدن نیرو ناشی از ضربه به جعبه دنده و کارتل جلوگیری می کند .

3- در فصل زمستان کمک بسیاری به حفظ گرما موتور و عدم از دست رفتن آن می کند .

4- این قعطه مانع پاشیدن گل و لای و همچنین کثیف شدن بدنه موتور می شود .

5- این قعطه باعث محافظت از موتور ، گیر بکس و کارتل در برابر اجسام خارجی می شود که ممکن است از زیر به آن ها اصابت کند .

امروزه بسیاری از خودرو های چینی تولیده شده در ایران هنگام ترخیص از خط تولید و کارخانه ، دارای زیر سینی نمی باشند . در مورد زیر سینی موتور چند نکته می باشد که دانست آن برای راننده و افرادی که قصد خریدن ماشین را دارند مهم می باشد که حتما باید آن را بدانند و هنگام خریدن به آن توجه کنند .


معایب سینی زیر موتور شامل موارد زیر می باشد که دانستن آن الزامی می باشد .

1- عدم خنک شدن مناسب موتور و خصوصا گیر بکس اتوماتیک که در مورد جعبه دنده های اتوماتیک ، خنک شدن گیر بکس از اهمیت بالایی برخوردار است .

2- برگشت صدای موتور به داخل کابین و ایجاد صدای بلندتری از موتور که در داخل کابین به گوش می رسد .

3- در اغلب موارد بعد از مدتی بست های سینی شل شده و تولید صدا می کند که می توان با با محکم کردن آن مشکل را رفع کرد و مثل قبل شود .

4- در صورت تردد خودرو از روی آب مانع ورود آب به ماشین می شود .

5- در نهایت سینی زیر موتور در قسمت جلوی خودرو زیر موتور نصب شده و به علت شکل ظاهری خاصی که دارد ، فقط طرفین را پوشش داده ولی لوله اگزوز را نمی پوشاند .

در ایران به علت سابقه وجود خودرو های ایران خودرو ، مردم ما به وجود این قعطه عادت دارند و حتما باید این سینی فابریکش نصب شود .

در نهایت باید گفت که اگر مسیر شما به گونه ای است که از محل های سنگلاخ و شن و ماسه ای عبور می کند و احتمال اینکه سینی بالاتر نیز برود زیاد می باشد .

مزایای استفاده از سینی زیر موتور

– برخی ماشین های چینی در ایران سینی زیر موتور ندارد و فقد ماشین های ایرانی سینی زیر موتور دارند که برای افرادی که ماشین دارند این قعطه بسیار مهم می باشد و در صورت خراب شدن آن خیلی سریع اقدام به عوض کردن آن می کنند . بودن زیر سینی برای ماشین بسیار مهم می باشد .

– سینی زیر موتور ورق آهنی 2 میلی متری می باشد که مقاومت بالایی در برابر هر نوع ضربه ای دارد و با پوشش رنگ 2 لایه کوره ای که در برابر پوسیدگی از آن محافظت می کند . روی این سینی شیار هایی وجود دارد که باعث رسیدن هوا به موتور و گیربکس می شود و مشکلی برای گرمای موتور ایجاد نمی کند . نصب این سینی ساده می باشد و حتی فرد می تواند بدون اینکه ماشین را به مکانیکی ببرد خودش آن را نصب کند . و فقط کافیت پیچ و مهره آن را درست انداخته و آن را محکم سفت کنید .

– برخی بر این باورند که سینی زیر موتور باعث می شود خودرو به طور کامل نتواند هواکشی نماید و در نتیجه کمی باعث دیر خنک شدن موتور خودرو شود که البته این مورد در مسیر های کوتاه شهری و بین شهری موضوع چندان مهمی نیست ، و  عده ای از تجارب شخصی خود می گویند که نصب سینی زیر موتور باعث برگشت نسبی صدای موتور داخل کابین می شود . 

فواید نصب سینی زیر موتور:

1- جلوگیری از ورود حیوانات در فصل زمستان به داخل محفظه موتور

2- جلوگیری از ورود آب در مسیر های سراشیبی ، که هجوم یک باره آن به داخل موتور سبب خیس شدن و ایحاد اتصال در سیستم برق رسانی می گردد.

3- افزایش طول عمر قطعات موتوری و سیستم تعلیق از قبیل کمپرسور ، واتر پمپ ، پمپ هوا و جعبه فرمان در قبال عوامل محیط و شیمیایی

4- جلوگیری از برخورد اجسام غلطان در جاده یا خیابان با قطعات حساس و شکننده زیر خودرواز قبل رادیاتور یا منبع شیشه شور


این سینی چه خصوصیاتی دارد ؟

– سینی زیر موتور خودرو قعطه ای پلاستیکی و در بعضی خودرو ها فلزی می باشد .

– سینس زیر موتور خودرو باید ویژگی های خاصی داشته باشد که بتواند به خوبی از موتور حافظت کند .

– انعطاف پذیر باشد و محم که هم درصورت وارد شدن ضربه از بین نرود و هم مقاوم باشد .

– سینی زیر موتور خودرو باید تمای قسمت زیرین موتور ر پوشش دهد .

– در برابر گل و لای آب از موتور حافظت کند و نگذارد به موتور آسیب وارد شود .

– علاوه بر موتور از گیر بکس اجزای آن را محافظت می کند و نمی گذارد آسیب جدی به موتور وارد شود .

– دمای موتور را حفظ کند تا در فصول سرد سال یا مناطقی با آب و هوای سرد از سرد شدن موتور جلوگیری می کند .

– در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم باشد و از بین نرود.

– جنس سینی زیر موتور خودرو باید به گونه ای باشد که در صورت برخورد با آب زنگ نزند .

دیگر مزایای استفاده از سینی زیر زمینی:

1- سینی زیر زمانی که مانعی در مسیر شما قرار میگیرد و شما فرصت و به جای تغییر مسیر نداشته باشید و مجبور به رد کردن مانع از زیر خودرو باشید ، باعث عدم ضربه به کارتل و گیر بکس شده و از شکستن آن جلوگیری می کند . ( مخصوصا در مسیر شهر ها و بیرون شهر ها )

2- در صورتی که ماشین از مسیر خودش خارج شود و زیر ماشین با مانعی مثل جدول کنار خیابان برخورد کند ، سینی زیر تا حد زیادی مانع از شکستن کارتل و گیر بکس و زیر بند ماشین می شود .

3- سینی زیر در زمستان موجب جلوگیری از پاشیدن آب و گل و لای به بدنه داغ موتور و اگزوز و نیز موجب جلوگیری از پاشیدن آب و گل و لای بر روی سنسور ها می شود . سینی زیر موتور نمی گذارد که به موتور آسیب جدی وارد شود .

 

به طور کلی استفاده از این سینی در درجه اول به مسیر روزانه شما بستگی دارد اگر مسیری که هر روز با آن سر و کار دارید شن و ماسه ای یا سنگلاخی است استفاده از این قطعه برای شما ضروری محسوب خواهد شد ، همچنین با توجه به وضعیت نا مطلوب برخی از جاده ها ، استفاده از این قطعه در ایران رواج زیادی دارد و به نظر می رسد مزایای نام برده بسیار پر رنگ تر از معایب آن است .

مهم ترین نکات درباره سینی زیر موتور:

1- جلوگیری از برخورد اجسام به موتور یا گیر کس ، و این اجسام به سینی برخورد می کند و امکان دارد که سینی دچار مشکلی شود که باید آن عوض شود . این نکته درباره سینی زیر موتور بسیار مهم است.

2- حفظ کردن حرارت داخلی موتور که در هوای سرد مثل فصل زمستان کاربرد دارد ، در فصل زمستان به دلیل سر بودن هوا و برف و یا باران آمدن ، و همچنین بودن ماشین در بیرون باعث می شود که موتور و گیر بکس شما سرد شده و در اکثر مواقع یخ می زند ، ولی با بودن سینی در زیر موتور از سرد شدن موتور و یا یخ زدن آن محافظت می شود و خیلی کمی از موتور ماشین سرد خواهد شد .

3- این قعطه از منبع آب شویند شیشه خودرو و رادیاتور در مقابل سنگ خوردگی ، وقتی که شما ماشین را خودتان و یا به کارواش می برید ، در هنگامی که از مواد شوینده استفاده می شود ، این سینی نمی گذارد که مواد شوینده وارد موتور بشود و موتور را خراب کند . همچنین باید گفت که وقتی با ماشین به خارج از شهر می روید و یا از جاده های خاکی عبور می کنید ، وقتی سنگی به ماشین شما بخورد ، این سینی از آن محافظت می کند و از وارد شدن سنگ جلوگیری می کند ولی اگر این سینی نباشد ، موتور دچار آسیب جدی می شود و آن موقع اگر موتور زیادی خراب شده باشد باید آن عوض شود .

برای سفارش انواع سینی خودرو کلیک کنید.

شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید