همانطور که می دانید گیربکس های اتوماتیک کاملا کارکرد متفاوتی نسبت به گیربکس های دنده ای دارند. گیربکس های اتوماتیک دارای چندین صفحه و کلاچ های متعدد است که داخل پوسته طراحی و نصب شده‌اند. و عمل تعویض دنده  انتقال قدرت نیز به وسیله فشار هیدرولیک روغن انجام می‌شود. در این مقاله سعی داریم رادیاتور خودرو را بیشتر معرفی کنیم.

 

تمام این شرایط و عملکرد باعث ایجاد حرارت و داغ شدگی دمای داخلی قطعات می شود. و حرارت بالا دشمن سیستم های هیدرولیکی است.

خنک کننده گیربکس اتوماتیک به نام های رادیاتور گیربکس، ماژول خنک کننده گیربکس و خنک کن گیربکس نیز شناخته میشوند.

وظیفه رادیاتور گیربکس اتوماتیک

وظیفه ی رادیاتور گیربکس اتوماتیک در حقیقت خنک کنندگی روغن گیربکس خودرو است. توجه داشته باشید که این قطعه در خودرو های مختلف متفاوت عمل می کند.

این قطعه که خنک کنندگی روغن را انجام می دهد. دارای دو لوله ورودی و خروجی است. با گردش آبی که توسط این لوله ها انجام می شود. و از بالا رفتن دمای روغن گیربکس جلوگیری می کند. و آن را در حالت تعادل باقی نگه می دارد.

در رادیاتور گیربکس اتوماتیک چند پره مسی وجود دارد که با بالارفتن دمای روغن گیربکس به ECU گیربکس دستور خنک کنندگی صادر میکند. این دستور از ECU گیربکس به سنسور شیر خنک کن رادیات گیربکس رفته و در نهایت کانال ورودی روغن آزاد میشود تا عمل خنک کنندگی انجام شود.

خودرو هایی وجود دارد که گیربکس های اتوماتیک آن ها فاقد رادیاتور هستند. به همین خاطر عملکرد چندان مناسبی ندارند. و باعث خرابی های متعددگیربکس می شود

آسیب های وارده به گیربکس در حالتی که خنک کننده خراب باشد

در گیربکس های اتوماتیک، رادیاتور گیربکس ها بسیار مهم هستند. و اهمیت ندادن به آن ها باعث خسارت های زیادی به گیربکس می شود.

هنگامی که دمای روغن گیربکس بالا رود، به شیر برقی خنک کننده دستور باز شدن کانال را ارسال می کنند. در این حالت اگر پاسخی به این درخواست داده نشود، چراغ گیربکس روشن شده و اخطار می دهد که دمای روغن گیربکس بالا رفته است.

همانطور که می دانید اگر دمای گیربکس به بالا تر از حد تعادل خود برسد. به دلیل این که در دمای بالا روغن درون گیربکس روانکاری مناسب را نداشته و به سرعت فاسد میشود. خرابی هایی را به بار می آورد و مجبور به تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی خود می شوید.

که در ادامه برخی از آن ها را برای شما نام می بریم:

آسیب شدید به قطعات داخلی گیربکس اتوماتیک

سوختن صفحات گرافیکی گیربکس خودرو

از بین رفتن کاسه نمد و اورینگ های درون گیربکس

تقه زدن گیربکس در حرکت و یا تعویض دنده

خرابی خنک کننده گیربکس اتوماتیک

سوختن گیربکس اتوماتیک( در مواردی که دمای روغن گیربکس بسیار بالا رود و یا فاسد شود. که در بعضی از موارد تعمیر آن وجود ندارد.)

 

برای سفارش انواع رادیاتور خودرو کلیک کنید.

شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید.