به تازگی عکس‌هایی از درون کارخانه سایپا به بیرون درز کرده که حاکی از حضور یک کراس‌اوور جدید در این شرکت است. این کراس‌اوور زیبا و جذاب، چانگان یونی تی نام دارد و با توجه به سابقه همکاری چانگان با سایپا، به احتمال قوی برای انجام تست‌های پیش از عرضه وارد ایران شده است. به همین بهانه این مقاله را به بررسی مشخصات چانگان یونیتی اختصاص داده‌ایم تا بیش‌تر با این محصول احتمالی سایپا آشنا شویم. با ما همراه باشید تا ببینیم این زیباروی چشم‌بادامی چه چیزهایی در چنته دارد.

معرفی و بررسی طراحی چانگان یونی تی

ایده اولیه چانگان یونی تی به خودرویی کانسپت با نام چانگان یویو (yuyue) برمی‌گردد که چانگان آن را در نمایشگاه خودرو پکن سال 2017 رونمایی کرد. نسخه تولیدی کانسپت مذکور که همین چانگان یونی تی است قرار بود به‌صورت رسمی در نمایشگاه خودرو ژنو 2020 معرفی شود اما این نمایشگاه به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا لغو شد و چانگان به ناچار این محصول جدید خود را بدون تشریفات رسمی معرفی و چند ماه بعد به بازار عرضه کرد.

چانگان یونی تی

چانگان uni-t طراحی رادیکال و جذابی دارد. در نمای جلوی این خودرو مطابق با مد روز طراحی خودرو در دنیا، شاهد چراغ‌های اصلی مخفی در سپر و دی‌لایت‌های باریک لبه کاپوت هستیم که در ترکیب با جلوپنجره غول‌پیکر و بدون قاب، چهره‌ای اسپرت و مخوف به این نما بخشیده است. نمای کناری چانگان یونی تی هم با وجود رینگ‌های بزرگ (که در اکثر نسخه‌ها تِم رنگی تیره دارند)، دستگیره درب‌های مخفی و شیب سقف، بیش‌تر از یک کراس‌اوور یادآور هاچ‌بک‌های اسپرت است.

هنر طراحان چانگان در نمای عقب چانگان یونی تی هم ادامه دارد و بال عقب دوقسمتی، چهار خروجی اگزوز ذوزنقه‌ای و مه‌شکن عقبی که یادآور چراغ ترمز خودروهای فرمول یک است، ظاهری به‌شدت جذاب و جوان‌پسند را برای این نما ایجاد کرده است. خوشبختانه چراغ‌های عقب هم برخلاف اکثر خودروهای به‌روز چینی از نوع به‌هم پیوسته نیستند و طرحی متفاوت‌تر دارند.

قیمت چانگان uni t

کابین چانگان uni-t جسارت طراحی بیرونی این خودرو را ندارد و مثل اکثر خودروهای روز دنیا با المان‌هایی هم‌چون پشت آمپر دیجیتال یکپارچه با مانیتور مرکزی خودرو، دکمه‌های فیزیکی اندک و غربیلک فرمان D-CUT طراحی شده است. تنها نکته متمایزکننده در کابین این خودرو، اهرم دنده است که طرحی عجیب و کاملاً متفاوت با دیگر خودروها دارد.

مشخصات فنی چانگان یونی تی

چانگان یونی تی با دو نوع قوای فنی در بازار چین عرضه می‌شود. یکی پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 180 اسب بخار و حداکثر گشتاور 300 نیوتن‌متر که به یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) متصل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی چانگان یونی تی با این پیشرانه هم به‌ترتیب برابر با 6.3 لیتر در صد کیلومتر و 8.6 ثانیه است.

اما نسخه دیگری از چانگان یونی تی که سال 2021 معرفی شد، از یک پیشرانه 2 لیتری توربو با حداکثر قدرت 233 اسب بخار و حداکثر گشتاور 390 نیوتن‌متر متصل به یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. این نسخه از چانگان uni-t برای پیمایش هر صد کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی به 6.7 لیتر سوخت نیازمند است و شتاب صفرتاصد را هم تنها در 7 ثانیه ثبت می‌کند.

موتور چانگان یونیتی

هنوز مشخص نیست که موتور چانگان یونیتی مونتاژی سایپا، کدام نسخه خواهد بود اما خوشبختانه هر دو موتور این خودرو توان مناسبی دارند و توانایی حرکتی قابل‌قبولی به این کراس‌اوور کامپکت می‌بخشند. برای آشنایی بیش‌تر با مشخصات چانگان یونیتی و مقایسه دو پیشرانه این خودرو باهم می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید:

مدل خودروچانگان یونی تی 1.5Tچانگان یونی تی 2.0T
پیشرانهچهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرهاچهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc)14941998
حداکثر قدرت180 اسب بخار در 5500 دور233 اسب بخار در 5500 دور
حداکثر گشتاور300 نیوتن‌متر در 1250 – 3500 دور390 نیوتن‌متر در 1900 – 3300 دور
گیربکس7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT)8 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی)6.3 لیتر در صد کیلومتر6.7 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفرتاصد (ثانیه)8.67
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)205215

آپشن های چانگان یونی تی

چانگان یونی تی در نسخه فول آپشن، امکانات جذابی مثل کی‌لس استارتر، کروز کنترل هوشمند، درب صندوق‌بار برقی، دوربین 360 درجه، هشداردهنده نقاط کور، تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی با اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode)، مالتی‌مدیا با مانیتور 12.3 اینچی لمسی، سقف پانوراما ثابت، نورپردازی داخلی با قابلیت تنظیم رنگ، دی‌لایت، چراغ‌های تمام LED، سنسور نور، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، 6 ایربگ و… را به همراه دارد که لیستی کامل است و جای گله چندانی را باقی نمی‌گذارد اما هنوز مشخص نیست که این خودرو دقیقاً با چه سطحی از آپشن‌ها راهی بازار کشورمان خواهد شد.

آپشن های چانگان یونی تی

کلام پایانی

در پایان بررسی مشخصات چانگان یونیتی بایستی بگوییم که این کراس‌اوور جمع‌وجور چینی تقریباً همه ابزار موفقیت در بازار یعنی چهره زیبا، عملکرد فنی مناسب و آپشن‌های کامل را دارد و اگر با قیمتی معقول و رقابتی عرضه شود، می‌تواند کار را برای بسیاری از رقبای هم‌وطنش سخت کند. قیمت چانگان یونیتی در بازار چین بسته به نوع موتور و سطح آپشن‌ها چیزی بین 113 تا 150 هزار یوآن (حدوداً 14 تا 22 هزار دلار است) که در صورت ثابت‌بودن متغیرهای اقتصادی می‌توانیم قیمتی در محدوده 1 میلیارد تومان را برای این خودرو در بازار کشورمان تخمین بزنیم.

در این صورت چانگان uni-t با رقبایی مثل لاماری ایما، دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ پنچه در پنجه خواهد شد. البته خودروهایی مثل فونیکس تیگو 7 پرو، فیدلیتی پرایم و فردا T5 هم از نظر قیمتی رقیب این خودرو خواهند بود اما از نظر سگمنت چندان با آن هماهنگ نیستند و بیش‌تر حال‌ و هوای خانوادگی دارند.