همانند دیگر محصولات تولید چین، خودروهای چینی نیز دربازارهای ایران و جهان طرافداران فراوانی را برای خود دست‌وپا کرده‌اند، که البته یکی از دلایل مهم فروش بالای این خودروها در بازار کنونی ایران قیمت‌های نجومی و غیرواقعی رقبای اروپایی آن‌ها در کشورمان است.

با توجه به محبوبیت این خودروها در چند سال اخیر، تصمیم گرفتیم در این مقاله  به سراغ یکی از شرکت‌‌های تولید خودرو در چین برویم که چندسالی است محصولات آن وارد بازار ایران شده‌است. گروه خودروسازی مورد نظر ما گریت وال  موتورز(GREAT WALL MOTORS) است که در سال ۱۹۸۴ تاسیس شده است. با ما همراه باشید تا با خودروهای گریت وال‌ در ایران آشنا شوید.

معرفی شرکت گریت وال(GREAT WALL)

شرکت چینی گریت وال موتورز که تاریخ تاسیس آن به سال ۱۹۸۴ بازمی‌گردد و نام خود را با الهام از دیوار بزرگ چین(گریت وال) انتخاب کرده است بزرگترین تولید کننده‌ی خودروهای شاسی‌بلند و وانت‌های باربری(پیک‌آپ) در چین محسوب می‌شود. گریت وال در حال‌حاضر خودروهای مسافربری و کامیون‌ها خود را تحت عنوان گریت وال(Great Wall) و شاسی‌بلندهای(SUV) خود را با نام‌های هاوال(HAVAL از سال ۲۰۱۳) و ووی(WEY از سال ۲۰۱۷) که از زیرمجموعه‌های آن هستند، روانه‌ی بازار می‌کند. البته تا قبل از رونمایی از این برندها، نام‌های دیگری هم برای محصولات گریت وال وجود داشته است، مانند ولکس و وینگل که نمونه‌های آن‌ها در بازار ایران نیز وجود دارد. این شرکت خودروسازی بزرگ تا قبل از سال ۲۰۱۰ تنها شرکت تولید کامیون  محسوب می‌شد اما در همان سال اولین سدان خود را تولید و راهی عرصه‌ی رقابت کرد.

آغاز فروش محصولات گریت وال در اروپا مربوط به سال ۲۰۰۶ و در استرالیا به سال ۲۰۰۹ بازمی‌گردد. گریت وال موتورز در ایران نیزمانند بسیاری دیگر از کشورها نمایندگی‌های فروشی دارد که وارد کننده‌ی خودروهای آن به ایران هستند. نمونه‌های موجود در ایران که موضوع مقاله ما نیزهستند به این ترتیب است گریت وال هاوال H6، گریت وال هاوال M4، گریت وال وینگل5 و وینگل 3، گریت وال ولکس C30، هاوال H2.

هاوال H2

برررسی خودروهای گریت وال در ایران را با هاوال H2 آغاز می‌کنیم. اولین نمونه از این کراس‌اوور که با نام هاوال( ازبرندهای زیرمجموعه‌ی گریت وال است) به بازار آمد هاوال H2 است که در سال ۲۰۱۴ روانه‌ی بازار شد. این سری  تولیدی از گریت‌وال که با نام هاوال عرضه می‌شوند نسبت به دیگر مدل‌های آن طراحی بهتری دارند و کمتر می‌توان مدعی شد که از خودروهای روز اروپایی کپی‌برداری کرده‌اند(ایرادی که همیشه به این خودروسازی وارد است و برایش دردسرهای زیادی به همراه داشته است). موتور قرارداده شده در هاوال H2، ۱.۵ لیتری توربوشارژ است و به صورت تک دیفرانسیل با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در ایران عرضه می‌شود. توان آن ۱۴۱ اسب بخار و گشتاور ۲۰۲ نیوتن برمتر دارد.

در بخش ایمنی هاوال H2 دارای استانداردهای ایمنی قابل‌قبولی است و امکاناتی نظیر ۶ کیسه‌ی هوا، ترمز ABS EBD، ترکشن کنترل و  VSC را برای جلب رضایت مشتریان خود و ایمنی بیشتر در آن قرار داده است. با این‌که هاوال در آزمون موسسه معتبر تست و ایمنی اروپا(NCAP) شرکت نکرده است اما در تست‌های ایمنی موسسه استرالیایی(ANCAP) که البته اعتبار کمتری دارد موفق به کسب ۵ ستاره‌ی ایمنی شده است. از دیگر امکانات قابل‌ذکر در هاوال صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی، سانروف، سیستم تهویه دوگانه، سنسور باران، سنسور پارک عقب، مانیتورفشار باد لاستیک و لاستیک ۱۸ اینچی آلومینیومی است.

هاوال H6

یکی دیگر از شاسی‌بلندهای سایز متوسط تولیدی گریت وال که با نام هاوال وارد بازار ایران شده است هاوال H6 است که مجبور به رقابت با خودروهای باکیفیتی نظیر مزدا CX-5، تویوتا RAV4، هیوندای توسان و نیسان ایکس تریل است. هاوال H6 که یکی از شاسی‌بلندهای سایز متوسط  پرفروش چینی در دنیا است و نسبت به هاوال H2 دارای سایز بزرگ‌تر و امکانات و کیفیت بالاتر است در دو تیپ وارد بازار شده است. در هر دو تیپ موتور دو لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ به‌کار رفته است و دارای پیشرانه‌ی ۶ سرعته دوکلاچه هستند و هر دو تیپ موجود در ایران از حالت رانندگی جلو چرخ استفاده می‌کنند.

البته یک نمونه از هاوال H6  نیز تولید شده است که دارای حالت رانندگی ۴چرخ است اما تنها دنده‌ی دستی دارد. در زمینه طراحی داخلی وکابین نیز هاوال H6، این خودرو چینی بسیار خوب عمل کرده است و علاوه‌بر زیبایی به کیفیت مواد کاربردی در ساخت نیز توجه کرده است. از آپشن‌های موجود در آن نیز می‌توان به سیستم ورود و استارت بدون سوییچ، فرمان تلسکوپی، صفحه‌ی نمایش لمسی ۸ اینچی، ۷ اسپیکر، تهویه مطبوع دوگانه، ۶ عدد کیسه‌ی هوا، HAS ،HDC و سیستم ترکش کنترل اشاره کرد.

گریت وال ولکس C30

یکی دیگر از خودروهای گریت وال در ایران ولکس C30 است که در مقایسه با دیگر رقبا در این کلاس ظاهر چندان جذابی ندارد اما با توجه به این‌که اغلب خودروهای چینی نسبت به رقبای اروپایی و با کیفیت خود قیمت پایین‌تری دارند کاملا طبیعی است که با همین کیفیت نیز خریدارارن خود را پیدا کرده‌‌است. در زمینه طراحی داخلی ولکسC30 در مقایسه با  طراحی خارجی آن  کمی بهتر عمل کرده است، حداقل در مورد کیفیت صندلی‌ها و فرمان. در بخش مشخصات فنی هم باید بگوییم موتوری ۱.۵ لیتری، ۴ سیلندر با توان ۱۰۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۳۸ نیوتن بر متر روی آن نصب شده‌است. قدرت موتور ولکس چندان تحسین برانگیز نیست اما در رانندگی‌های معمولی و در شهر چندان مشکل خاصی را ایجاد نخواهد کرد. البته در کنار نکات منفی مانند طراحی نه چندان جذاب و سواری معمولی این سدان دارای نکات مثبتی مانند مصرف سوخت مناسب و سروصدای کم هم است.

گریت وال وینگل 5

از دیگر خودروهای گریت‌وال در ایران ، پیک‌آپی با نام وینگل 5 است که  طراحی ساده و شیک دارد و در ۴ مدل طراحی شده است که دو مدل دوکابین، تک کابین آن وارد ایران شده است. با توجه به مدل این پیک آپ ظرفیت سرنشینان و حالت رانندگی نیز متفاوت خواهد بود. موتور وینگل 5 تک کابین و دو کابین که در ایران وجود دارند ۲.۵ لیتری و ۴ سیلندر است، توان تولیدی موتور ۱۳۴ اسب بخار، گشتاور آن ۲۰۰ نیوتن بر متر است و دنده‌ی دستی ۵ سرعته در آن‌ها به‌کار رفته است.

البته قابل ذکر است که اولین نمونه از وینگل با نام وینگل 3 تولید شد و سپس مدل وینگل5 در سال ۲۰۱۰ به بازار آمد و پس از آن گریت وال در سال ۲۰۱۴ از مدل دیگری با نام وینگل 6 رونمایی کرد آخرین مدلی که تاکنون از وینگل به بازار آمده است وینگل7 است که در سال ۲۰۱۸ از آن رونمایی شد.

گریت وال هاوال M4

هاوال M4 آخرین خودرویی است که در مقاله خودروهای گریت وال در ایران به آن اشاره می‌کنیم. شاسی‌بلند کامپکت هاوال M4 که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت گریت وال تولید شد، در سال ۲۰۱۳ و پس از آن‌که شرکت گریت وال ازهاوال به عنوان یک برند مستقل برای شاسی‌بلندهای خود رونمایی کرد این خودرو نیز از گریت‌وال M4 به هاوال M4 یا H1 تغییر نام پیدا کرد. تاکنون دونسل از این خودرو درچین تولید شده است که تولید نسل دوم مربوط به سال ۲۰۱۴ است. مشخصات فنی گریت وال M4 یا H1 به شرح زیر است موتور ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر، پیشرانه‌ی دستی ۶ سرعته اتوماتیک، توان تولیدی این موتور برابر با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور آن ۱۳۸ نیوتن بر متر است. این خودروی جمع‌وجور با مصرف سوخت کم و فاکتورهای ایمنی خوب بازار فروش خوبی را دارد.

 نتیجه‌گیری بررسی خودروهای گریت وال در ایران

در انتهای مقاله با خودروهای گریت وال در ایران آشنا شوید به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که ما با یک برند چینی مواجه هستیم که نمی‌توان اتنظار کیفیت خودروهای اروپایی و مطرح دنیا را از آن‌ها داشته باشیم اما با توجه به امکانات و قیمتی که برای این خودروها در نظر گرفته شده‌است به احتمال زیاد تنها گزینه‌ی انتخابی بسیاری از افراد خواهند بود. توصیه می‌کنیم بازهم قبل از خریداری آ‌ن‌ها در مورد نقاط ضعف و قوت هرکدام ماز این خودروها نیز اطلاعات کافی را جمع‌آوری کنید.