اتومبیل ها با انرژی حاصل از احتراق بنزین در موتور، در سطح شهرها و جاده ها حرکت می کنند. حرارت ناشی از سوختن بنزین معمولا در حدود 2500 درجه سانتی گراد است. این دما می تواند آسیب های جبران ناپذیری بر بدنه خودرو وارد کند. از این رو باید از سیستمی جهت خنک کردن موتور استفاده نمود. واتر پمپ یکی از اجزای اصلی این سیستم خنک کننده است. این قطعه به هدف به جریان درآوردن آب و ضد یخ (ضد جوش) به صورت مداوم درون موتور طراحی شده است تا از این طریق مانعی برای افزایش دمای آن شود. به همین دلیل اغلب تعمیرکاران و متخصصان اتومبیل پمپ آب را یکی از اصلی ترین قطعات خودرو می دانند.

واتر پمپ چیست؟

واتر پمپ یکی از مهمترین قطعات است که وظیفه اصلی آن پمپاژ آب درون موتور خودرو می باشد. این قطعه پیشرانه در اتومبیل با به حرکت درآوردن آب و ضدیخ به جهت پیشگیری از جوش آوردن خودرو می کوشد به صورت دائمی دمای موتور را در حد اعتدال نگه دارد.

این قطعه به صورت مداوم مایع رادیاتور را به سمت موتور خودرو پمپاژ می‌کند تا از بالا رفتن حرارت موتور در هنگام کار کردن جلوگیری نموده و مانع جوش آوردن موتور گردد.

موتور خودرو به هنگام کارکردن، دمای بسیار بالایی در حدود 2500 درجه سانتی‌گراد از خود تولید می‌کند. جهت کارکرد بهینه، دمای موتور باید در محدوده 90 تا 95 درجه سانتی گراد  نگه داشته شود.

علائم خرابی واتر پمپ خودرو چیست؟

در ادامه برخی از علائم و آثار خراب شدن واتر پمپ را معرفی می کنیم تا در صورت بروز بتوانید به سرعت علت آن را شناسایی نمایید:

نشت مایع در مرکز جلو خودرو

واتر پمپ خودرو دارای تعدادی فنر، فیبر و واشر است که در طی گذر زمان دچار آسیب هایی همچون شکستگی و خشک شدن می گردند. اگر این اتفاق رخ دهد، شما شاهد نشت مایع خنک کننده در قسمت جلویی خودرو و محل قرار گیری پمپ خواهید بود. این مایع معمولا به رنگ سبز و یا قرمز می باشد. برای رفع ایراد بهتر است به مکانیک متخصص مراجعه نمایید.

 

زنگ زدگی و خوردگی پمپ آب

اگر خودرو شما دچار نشت مایع خنک کننده از ناحیه پمپ آب شود، پس از مدتی پوسته و دیگر اجزای داخلی پمپ دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند. این امر باعث ایجاد سوراخ هایی بر بدنه پمپ می گردد. از این رو لازم است در دوره های معین برای چکاپ خودرو به متخصصان این امر مراجعه کنید.

بروز صداهای نامتعارف از سوی واتر پمپ

اگر در قسمت جلویی خودرو صدایی ناهنجار شبیه به وز وز به گوشتان می رسد که با افزایش سرعت، شدت می یابد، به احتمال زیاد واتر پمپ خراب شده است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که یک کمربند شل در اثر پاره شدن تسمه به وجود آید. علت دیگر این مسئله می تواند به از بین رفتن یاتاقان های مونتاژ پمپ آب ارتباط داشته باشد. در صورتی که یاتاقان ها از بین رفته باشند، راهی برای تعمیر وجود نداشته و باید این قسمت به طور کامل تعویض شود.

گرم شدن بیش از حد موتور

در صورتی که موتور خودرو بیش از حد مورد انتظار گرم شود و با وجود کار کردن فن ها، از دمای آن کاسته نشود، احتمال از کار افتادن کامل واتر پمپ وجود دارد. زیرا این اتفاق موجب عدم گردش آب به دور موتور و دیگر قطعات آن می شود.

در چنین شرایطی لازم است به سرعت به مکانیک مراجعه نموده و پمپ آب را تعویض کنید. در صورت بی توجهی ممکن است آسیب های بیشتری از جمله ترک خوردن سر سیلندرها و یا سوختن پیستون ها را در پی داشته باشد.

مشاهده بخار از سمت رادیاتور

اگر با پدیده بخار از سمت رادیاتور در زمان حرکت و یا توقف مواجه شدید، باید به سرعت خودرو را خاموش نموده و از یک متخصص کمک بخواهید. از کار افتادن واتر پمپ موجب افزایش دمای موتور شده و بخار به وجود می آورد. این اتفاق بسیار خطرناک است و نباید از آن سر سری گذر کنید.

روشن شدن چراغ هشدار

در کنار تمام این موارد اگر شاهد روشن شدن چراغ افزایش دمای موتور در قسمت کیلومتر شمار بودید، باید به سراغ عیب یابی واتر پمپ خودرو بروید.

راهکارهای موثر در جلوگیری از خرابی واتر پمپ:

1- از تعویض آب رادیاتور غافل نشوید. عدم تعویض به موقع این آب، مایع خنک کننده قدیمی می تواند موجب خراب شدن واتر پمپ شود. کارخانه سازنده معمولا فاصله زمانی مشخصی برای تعویض آب رادیاتور تعیین می کند که بهتر است مطابق آن عمل نمایید. برای این کار توصیه می کنیم ابتدا ماشین را خاموش کرده و زمانی در حدود یک ساعت صبر کنید، تا حرارت رادیاتور کم شده و از فشار زیر درب آن کم شود. ریختن آب سرد درون رادیاتور داغ موجب ترک برداشتن بدنه آن می شود.

2- زمانی که تسمه واتر پمپ را تعویض می کنید، به تراز بودن آن با پولی و عدم شل و سفت بودنش توجه داشته باشید. زیرا تسمه ای که ناهماهنگ و به صورت شل یا سفت نصب شود، موجب عملکرد نامناسب پمپ آب می گردد و در دراز مدت به بلبرینگ ها و آب بندی آسیب می رساند.

۳- اگر موتور خودرو شما به هر دلیلی بیش از حد داغ می شود، سریعا نسبت به رفع آن اقدام کنید. این اتفاق می تواند موجب آسیب جدی به پروانه و آب بندی واتر پمپ گردد.

4- بهتر است در زمان تعویض واتر پمپ، از تعویض تسمه تایم غافل نشوید. تسمه تایم فرسوده آسیب زیادی به پمپ آب وارد می کند.

۵- خریداری واترپمپ باکیفیت و معتبر نیز در افزایش طول عمر قطعه تاثیر به سزایی دارد

 

برای سفارش انواع واترپمپ کلیک کنید.

شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید.