یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر خودرو بخش جلوبندی آن است این قسمت که در زیر خودرو جای گرفته وظیفه تعلیق و یا هندلینگ در چاله‌ها، دست انداز، پیچ‌های جاده و سطوح ناصاف را بر عهده دارد. جلوبندی خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها وظایف مختلفی را در خودرو بر عهده دارند. این اجزا عبارت‌اند از:
ـ میل موج گیر
ـ میل تعادل
ـ طبق
ـ سگ دست
ـ شغال دست
ـ کمک فنر
ـ فنر
ـ سیبک ‌ها
ـ سیستم فرمان
ـ دستگاه تعلیق
ـ اکسل

معرفی سگدست خودرو

سگدست خودرو اصلی ترین قطعه تشکیل دهنده چرخ محسوب می شود که نقش اساسی را در جلوبندی اتومبیل ایفا می کند و از اجزای تشکیل دهنده جلوبندی به شمار می رود.
سگ دست خودرو در سیستم مکانیزم فرمان نقش مهمی در هدایت خودرو در مسیر دلخواه و به حرکت درآمدن چرخ‌ها دارد. این قطعه به وسیله یک پین بزرگ نسبت به محور، لولا شده که قابلیت چرخش نسبت به آن را پیدا می‌کند. اگر سیستم فرمان، شغال دست را بچرخاند سگ دست هم به چرخش در می‌آید که سبب به حرکت درآمدن چرخ‌های خودرو می‌شود.

سگدست

وظایف سگدست خودرو

سگدست در خودروهای مختلف از نظر عملکرد و وظیفه ای که انجام می دهد، یکسان است اما ممکن است از لحاظ شکل و ساختار ظاهری تفاوت هایی با انواع دیگر خود داشته باشد.

وظایف سگدست خودرو عبارتند از:
• انتقال وزن بدنه خودرو به چرخ‌ها
• انتقال نیرو برای به حرکت در آوردن چرخ‌ها به سمت چپ و راست

نشانه های خرابی سگدست

سگدست که نقش اساسی را در جلوبندی ماشین ایفا می‌کند اگر در اثر فشار، ضربه و یا هر دلیل غیر متعارف دیگری آسیب ببیند بیشترین واکنش خود را بر روی زاویه چرخ‌ها می‌گذارد و از نشانه های خرابی سگ دست این است که فرمان تمایل کشیده شدن به یک سمت را دارد. در این حالت سیستم جلوبندی ماشین به هم می‌ریزد و در نهایت ممکن است که به طبق‌ها و فنر آسیب بزند.

سگدست خودرو

چه قطعاتی به سگ دست متصل می شوند؟

این قطعه از یک طرف با بوشینگ به سیستم تعلیق خودرو و از طرفی دیگر به شاسی متصل است. این قطعه، شاسی خودرو را به سیستم تعلیق متصل می‌کند و در نتیجه حرکت خودرو را ممکن می‌کند.
چرخ‌های عقب خودرو چون ثابت‌اند، سگ دست متفاوتی نسبت به چرخ‌های جلو دارند. سگدست چرخ‌های جلو به شکل یک لولا است و یک اهرمی مانند بازو دارند که وظیفه دارد تا به چرخ‌های خودرو زاویه بدهد. چرخ‌های عقب نیز چون ثابت‌اند نیاز به زاویه پذیری ندارند به همین دلیل این وسیله متعلق به چرخ عقب با چرخ جلو تفاوت دارد.

جلوبندی
بلبرینگ چرخ یکی دیگر از قطعاتی است که به سگ دست متصل می‌شود. بلبرینگ چرخ از دو قسمت ثابت و متحرک تشکیل شده است. قسمت ثابت بلبرینگ به سگ دست وصل می‌شود و قسمت دیگر آن که که از دو ردیف گلوله یا ساچمه کوچک تشکیل شده است که قابلیت چرخش و حرکت را دارد و دیسک ترمز روی آن نصب می‌شود. این بلبرینگ که دیسک ترمز روی آن سوار است به همراه چرخ می‌چرخد.

خرید سگدست خودرو

در صورتی که به هر دلیل سگدست شما خراب شد باید به یک تعمیرکار حرفه‌ای و با تجربه که در جلوبندی سازی تخصص دارد مراجعه کنید تا بتواند آن را به خوبی تعمیر کند، لوازم یدکی تقلبی در بازار زیاد شده است، از این رو لازم است از اصل بودن قطعه مطمئن شوید. چنانچه  به سگدست شما آسیب جدی رسیده باشد لازم است که حتماً آن را تعویض کنید. در صورتی که خواستید یک سگدست جدید خریداری کنید، بهتر است از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر لوازم یدکی آن را خریداری نمایید، تا مطمئن باشید که سگدست شما استانداردهای لازم را دارد و همچنین دارای گواهی اصالت نیز می‌باشد.
روش دیگری که می‌توانید برای خرید سگدست خودرو اقدام کنید این است که با مراجعه به سایت‌های معتبر که محصولات و قطعات خودرو را به فروش می‌رسانند، لوازم یدکی را آنلاین خریداری کنید.

قیمت انواع سگدست خودرو

برای خرید آنلاین انواع سگدست کلیک کنید.
شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید.

امیدواریم مطلب ارائه شده توسط تیم تحریریه تکنوپارت توانسته باشد رضایت خاطر شما عزیزان را جلب نماید.
خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.